Trädgårdsplanering

Det är inte lätt att planera trädgården så att den blir mysig och vacker och samtidigt praktisk och funkltionell. Än så länge är vi bara på "grovgörat". Micke byggde trädäcket närmst huset för ett par veckor sedan. Sedan dess har poolen tillkommit och det börjar utkristallisera sig hur vi ska ha resten. I går var snickarpeter här och tittade på hur vi har tänkt, och som vanligt kom han med lite roliga tips och idéer.

För att ni ska kunna begripa så har jag försökt göra en enkel skiss. Den är inte ett dugg skalenlig ellerå så, men man kan i alla fall få en uppfattning om hur vi har tänkt. Bilden visar bara sydvästra hörnet av vår tomt.
Som det är nu så ligger däcket närmast huset på en nivå som är 15cm lägre än innergolvet i huset. Det känns som ett lagom trappsteg när man går ut. Sedan ligger poolen ytterliggare 15 cm lägre, vilket innebär att det blir ett steg ner, och att den nivån blir 30 cm under innergolv.

Vid och runt garaget har jag tänkt att vi ska göra en uteplats med gatsten och kanta med växter och singel, mellan huset och garaget kommer det att bli en gång av gatsten och sedan likadant där, blandat växter och småsten på resten.
Vad tror ni om däcket? Det blir stort, men det är ju för att vi ska kunna utnyttja det till sol så många timmar som möjligt. Vi har ganska mycket kvar av tomten ändå.
Här ser ni bilder på hur det ser ut i verkligheten:

Där håven ligger är det tänkt att däcket ska gå, och sedan ut vid paddeln... de gula och blåa paddlarna längst till höger i ovankant, representerar badhytterna.

Här ser ni den del av däcket som är klart och den svarta mattan ligger ung där det 15cm lägre däcket kommer.

Kommentarer
Postat av: sofia

Åh så himla rätt tänkt kommer att bli kanon fint!

Mvh

Sofia

2008-08-05 @ 15:49:32
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Har precis skrivit köpekonrtakt på nytt hus - och en trädgårdsritning från 40-talet följde med- jättekul.



Din trädgård kommer att bli jättefin!



Kram Maud

2008-08-05 @ 15:50:27
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Maria

Det är aldrig fel med stora trädäck.



Lika bra att ta i på en gång, min erfarenhet är att man nästan alltid tycker att man kunde gjort däcket lite större.



Det ser jätte fint ut och det kommer att brytas av fint med gatstenen och gruset där vid garaget.



Apropå dina telefoner som för övrigt är jättefina... jag har faktiskt själv en gammal antik fin en som just nu är magasinerad och längtar till sitt nya hem. Det finns en rar liten story bakom min telefon som jag kanske berättar om när jag väl packar upp den;-)



Kram Maria





2008-08-05 @ 15:51:37
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Maria

Det är aldrig fel med stora trädäck.



Lika bra att ta i på en gång, min erfarenhet är att man nästan alltid tycker att man kunde gjort däcket lite större.



Det ser jätte fint ut och det kommer att brytas av fint med gatstenen och gruset där vid garaget.



Apropå dina telefoner som för övrigt är jättefina... jag har faktiskt själv en gammal antik fin en som just nu är magasinerad och längtar till sitt nya hem. Det finns en rar liten story bakom min telefon som jag kanske berättar om när jag väl packar upp den;-)



Kram Maria





2008-08-05 @ 15:52:53
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Petronella

Hejsan!

Jag tror precis som Maria att trädäcket kommer bli bra och inte alls för stort. Kan nästan inte bli för stort :o) Det är klart man kanske vill ha "annan" trädgård också men för att få mesta möjliga glädje av poolen tror jag ni gör helt rätt.Ska bli himla kul att se hur det blir med badhytterna, häftigt tror jag!

Kram Petronella

2008-08-05 @ 17:14:00
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Mallaco

Troligtvis kommer detta bli hur bra som helst. Måste också säga att ert hus ser fantastiskt ut på Utsidan!! Vilken villa, helt sagolikt fin!

2008-08-05 @ 17:48:06
URL: http://mallaco.blogspot.com
Postat av: Susanne

Vi har ett rätt stort trädäck utanför radhuset. Det är nog på dryga 50 m2. Ungefär.

Det rymms ett stort matbord med 6 korgstolar under tak, och resten är utan tak. Där har vi 5 träfotöljer med runt bord o parasoll, och ändå halva ytan kvar för ett par solstolar och ett miniväxthus!



http://fantastiska-fyran.blogspot.com/2008/06/mina-nya-favvisar.html



och



http://fantastiska-fyran.blogspot.com/2007/06/altan-makeover.html



Vi älskar vår altan, även om alla detaljer inte är riktigt klara ännu. Som det lilla extra med solstolarna och växter, lyktor mm!

Susanne

2008-08-05 @ 18:21:27
URL: http://www.fantasiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Susanne

Och jag glömde säga att er uteplats med pool är avundsvärd! Jag skulle gärna få plats med en pool jag med:)



Susanne

2008-08-05 @ 18:22:22
URL: http://www.fantasiska-fyran.blogspot.com
Postat av: ColonialEast

Vad kul med trädgårsplanering - längtar redan! Stora trädäck är toppen! Vore jag er skulle jag nog göra det ännu större :-) Så att det går ut ännu längre förbi den blå håven och ni kan ha rejält med solstolar precis vid poolkanten. Men det är svårt att ha någon bra åsikt när man inte ser det på plats. Hur som helst blir det nog toppen!! Har ni inte funderat på utekök? Det skulle jag så himla gärna vilja ha men det blir nog fas 43 på vår prioriteringslista. Kanske 2015. Kram!!

2008-08-05 @ 18:46:40
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Lösvirkesbyggarna

Ni gör helt rätt i att göra däcket stort! Verkligen toppenfint!

Kram Anna

2008-08-05 @ 19:35:17
URL: http://annajoakim.blogspot.com
Postat av: lisas torp

Det kommer att bli jätteläckert och även praktiskt! Det kan inte vara lätt att tänka till och planera så att allt blir som man vill ha det!

Ni verkar då ha huvudet på skaft hela tiden!



Ska bli kul att se det färdiga resultatet sen!



Kram

Lisa

2008-08-05 @ 22:09:29
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Kia

Hej!



Jättesnyggt med trädäcket som följer med solen runt huset! Vi skall snart riva vår terrass pga ombyggnationen, men en sak jag älskar är vår trappa ner till gräset. Där kan man sitta tidigt på våren och det är en favorit både för mig och barnen. Konstigt för man har ju möbler att sitta på...

En fråga, ert soldäck där ni har de vita möblerna. Hur stort är det? Vi skall ha ett soldäck närmast sovrummet, sen blir det upp ett hack till en terrass med utebord och sen blir det inglasat resten. Vi har hållt på med rep och grejor och försökt se "rätt proportioner" för att få plats, men vi är lite osäkra på soldäcket. Vore kanon att få era yttermått!

Tack och grattis till ett kanonfint hus!

Kram

Kia

2008-08-06 @ 08:57:57
URL: http://www.enmammasdrommar.blogspot.com
Postat av: Liv

Det ser sååå himla fint ut... är verkligen avundsjuk på er pool. Ni måste ha njutit av den nu när det var så varmt! Jag tycker inte att trädäcket blir för stort... tycker t o m att det skulle kunna vara bredare på den sidan ner mot hytterna. Det är snyggt när trädäck går omlott... Bara ett litet tips. Ha en fortsatt underbar kväll/ Liv

2008-08-06 @ 20:11:32
URL: http://tusenfrojd.blogspot.com
Postat av: Therese

Underbart hus!

2008-08-09 @ 14:14:25
URL: http://tisskisset.blogg.se/
Postat av: Nellie

Så fint hus!! Även jag drömmer om pool. Försöker få min sambo att drömma lite han med, men ack nej. Barnen går nog att övertala...!! Jag är jättenyfiken på hur badhytterna kommer att se ut sedan, er idé är ju jättebra och vad god resurch ni gjorde. Har en stor glasveranda med vidhängande trädäck som vi byggt till vårt hus med. Bredvid står en lekstuga. Det jag idag inte är så nöjd med är att allting är så "kantigt" och rakt. Raka linjer som möts av raka rabatter och tegelgångar och gräsmattor. Man kan ju "runda av" gräsmattor\gångar mot tex staket eller husväggar. (Svårt att förklara hur jag menar med text.) Planteringarna får där mer djup och man kan sätta högre växter längst bak mot tex staketet. Och en sak till som jag skulle tänkt mer på är att göra kanterna på gräsmattan mer klippvänliga för gräsklipparen. Idag så antingen stubbar jag gräset totalt och river fram jordtestar, eller slår i skärbladen i sten- eller träkanterna. Nog bättre om man har sten och gräs "i våg", då kan man köra gräsklipparens enas sida hjulpar på stenarna. ...och kantar rabatter med sten istället för att gräva små diken runt (Jag tycker inte att det är så roligt att trimma gräs! Brukar alltid ryka med lite blommor då.)Har även sett en del som "bygger upp" sina rabatter ca 30-40 cm med en stenmur längs med gångarna. Det är också jättefint. Jag är absolut ingen trädgårdsexpert, delar bara med mig av mina egna reflektioner från våran täppa. Lycka till med ert hus o trädgårdsprojekt. Kommer fortsätta att titta in på den här bloggen. Så fint att ni får med er det gamla husets charm in i det nya med detaljer som dörrar och fönster fast med andra funktioner. Det är sånt som ger nya hus själ och värme. Lycka till! Nellie

2008-08-11 @ 00:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0