Mer kök, plåttak och kakelugn

Idag kom vi äntligen iväg till huset igen. Vi har haft så mycket att göra hemma att det gått flera dagar sedan sist.. Det var ett underbart väder idag och plåtkillarna från Småland hade fått färg på kinderna.
image396
Här står jag uppe på byggställningen och snackar med Benny (plåtslagaren).image397
I stället för hängrännor har vi ståndrännor på huset. Allt för att det ska se ut som det gjorde förr.
image398
Närbild på en ståndränna... (Micke fick låna kameran...)
image399

image400
Idag kom äntligen kakelugnskillen och gjorde klart. Vi fick helt nytt kakel, när vi visat upp hur det gamla såg ut. Nu ser det mycket bättre ut.
image401
Jag känner mig väldigt nöjd över att detaljerna är i krom och inte i mässing.

image402
..skulle väldigt gärna vilja provelda...

image403
I vårt badrum blir det helvitt kakel på väggarna.

image404

Tvättstugegolvet är på plats och färdigfogat! (antika plattor från Qvesarum). De blir lite mörkare när man sedan oljar dem.
image405

Och köket var mer eller mindre på plats...
image406
Skåpet längst till vänster blir i lite avvikande modell, och helvitt. Under fönstret kommer diskbänken och i det halvupphöjda skåpet till höger om fönstret kommer diskmaskinen.
image407
Här har jag vridit kameran lite mer åt höger och fått med resten av köket. I hörnet syns skafferiet...
image409
med den fina dörren som Micke hittade på vinden i vår sommarstuga och sedan har renoverat med mycket möda och stort besvär.. Färgen är den gröna färg vi ska ha på all köksinredning. Ni får tänka bort den prickiga träväggen, den ska målas vit (utom skafferiet, det blir samma gröna som dörren).
image410
På insidan av skafferidörren sitter detta lill kammarlås.

Visst kan man tänka sig hur det kommer att se ut?
image411

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Oj oj oj, vad vackert ni får det i erat nya hus! Karlson huset är verkligen så stilenligt sekelskifte och de detaljer ni valt som kakelugn, skafferi och ståndränna (det jag kallar fotränna).

Så roligt att se hur erat hus växer fram.

Själva håller vi på och bygger ut vårat sekelskiftes hus och jag kan säga att jag känner igen mycket av vårat hus detaljer i erat nya hus! Veckans stora projekt är att bestämma en ny fasadfärg på huset... Vi vill ha en ljusare färg och mer sekelskifteslik färg, än den faluröda med vita som vi har idag.

Vet du vad eran fasadfärg heter?

Lycka till och ha en bra kväll!

Med vänliga hälsningar

Sara Small Town

2008-03-27 @ 18:31:22
URL: http://smalltownstyle.blogg.se
Postat av: Lisa

Här har det hänt saker!! Åh, så fint ni får
-
köket blir ju rena drömmen, jag kan precis tänka mej och kakelugnen är ju toppenfin! Vilken tur att ni klagade på kaklet!

Plåttaket är ju också så vackert - precis så som det ska vara!! Oj, så fint det blir!
Jag kan tro att du är jättesugen och känner dej ivrig att få intreda och greja!! Oj, oj, oj, jag skulle vara i upplösningstillstånd!:)
Tackar för tittarna hos mej!

Kramar

Lisa

2008-03-27 @ 19:30:22
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Det är ju helt underbart!!!
Dreglar och drömmer vidare om tomt...
:)

2008-03-27 @ 21:55:43
URL: http://skrivarmamma.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det gör mig glad och varm om hjärtat att se dina bilder på värt arbete .Det är inte så ofta som man
får sådana här uppdrag där man som hantverkare kan komma till sin rätt.Har jobbat i stockholms innertstad med enbart denna typ av tak i mer än 20 år.I lilla alvesta och växjö byggs det inga hus av den typ som du och mikael har bestämt er för att bygga Därför känner vi oss hedrade av att få medverka till ert drömhus. mvh Benny Lindskog.

2008-04-12 @ 00:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0