Island

Det är mycket prat om Island och dess dåliga ekonomi i dessa dagar. Jag har alltid haft en viss förkärlek till Island. Sedan jag gick i förskolan har jag velat resa dit, en dröm som jag upptäckte att jag delade med en god vän och arbetskamrat. Vi pratade under flera år om hur kul det skulle vara att komma dit och i juni 2005 gjorde vi slag i saken och åkte dit.

Det första vi gjorde var att besöka turistfällan "Den blå lagunen". Vi var beredda på att bli besvikna men oj vad vi bedrog oss. Det var helt fantastiskt att bada i det varma, turkos, lite mjölkiga vattnet, som dessutom gjorde under med hyn.





En heldag till häst var helt underbar. Islandshästarnas tölt i den ovänliga terrängen är ett minne för livet,

liksom denna fantastiska dal. Vi gick framför eller bakom hästarna, för stigarna var så smala och så branta att det inte gick att ta sig ner på något annat sätt. Nere i dalen steg vattenångorna från de varma källorna.

Finns det tomtar och troll någonstans, så är det här, det är jag övertygad om..


En dag körde vi bil i tre timmar för att komma till en hamn varifrån vi skulle kunna ha en chans att se valar från en båt.

Här har jag just gått ombord. På resan fick vi se både delfiner, lunnefåglar och:

späckhuggare. Dess underbara svarta vattendjur med sina vita fläckar.. det var nästan heligt när de dök upp.

Fantastiskt att ha fått se dem i det vilda, en upplevelse jag aldrig glömmer, men gärna skulle vilja ha en gång till i mitt liv!



Landskapet vi körde genom för att komma tillbaka till Reykjavik var inte fy skam det heller.

Och mitt i alltihop stod denna vackra zinkbalja.

Naturligvis åkte vi till de stora sevärdheterna som här: Stokkur har ett utbrott. Man kan inte fatta hur den kan skjuta vatten så himla högt upp i luften.

Och förstås:Gullfoss. Detta fantastiska vattenfall som fått sitt namn av att man alltid ser en regnbåge där. De små, små prickarna längst ut på klippan är människor (bara så att ni ska förstå hur stort där är).

En annan dag tog vi en tretimmars båttur från hamnen i Reykjavik och då fick vi se denna Vikvalskalv, som var 7 meter lång, och glatt visade upp sig från alla sidor. Han cirklade runt båten i säkert en timme. Jättefin var han.

Magin och mystiken på Island lämnar nog ingen oberörd. Jag är i alla fall berörd ända in i själen. Ön är som en enda saga, med den vackraste natur man kan tänka sig. Jag vill absolut komma tillbaka, om inte annat, så för att få en förklaring på varför det överallt längs vägarna finns stenstaplar, likt dessa:




Kommentarer
Postat av: T H E R R E fotoblogg

Jag som inte alls heller är intresserad av att resa har också en dröm om Island, den blev ju inte precis mindre efter alla dina foton ;

2008-10-16 @ 06:15:59
URL: http://therre.blogg.se/
Postat av: Lina

Fantastiska foton och vilket minne för livet! Jag älskar islandshästar o har ridit det i många år, tyvärr inte nu på ett tag.... måste titta igen på bilderna! Underbara.

Kram Lina

2008-10-16 @ 09:48:53
URL: http://cestlavieblogg.blogspot.com
Postat av: Fialia

Underbara bilder! Så fina de blivit efter lite redigering! Nu är jag ännu mer övertygad om att jag vill se Island på sommaren också!



Kram!

2008-10-16 @ 10:48:28
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: Mamma/Mormor

Åh, sååååååå vackert!

2008-10-16 @ 11:27:13
Postat av: MissStorm

Vilka fantastiska foton! För första gången börjar jag fundera på om inte Island skulle vara nästa resmål.



Kram

MissStorm

2008-10-16 @ 12:34:05
URL: http://missstorm.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Ååh jag fick gåshud & rysningar i hela kroppen! :-D Dit vill jag åka NU!, igår, förrgår, varför har det inte blivit av?? Jag bokar på studs! eller önskar mig i julklapp kanske :-D tack för underbara bilder, vill bara se MER!

kram på dig :)

2008-10-16 @ 16:58:38
URL: http://www.magdalenashem.blogspot.com
Postat av: Lotta

Vilka vackra bilder, tänker inte på att Island kan vara så grön!! Stenstaplar ska man göra när man bestiger något. Det behöver inte vara ett jätteberg. Fick reda på detta när vi var i Trollstigen i Norge. Det vimlade av stenstaplar både stora och små. Förresten, fint hus ni har!!

/Lotta

2008-10-16 @ 19:25:23
Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Vilka underbara semesterbilder! Ditt vill jag också fara någon gång i framtiden.

Kram Sandra

2008-10-16 @ 21:01:35
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Melinda

Heeej.



Åhhh så vackra bilder du visar!!



Vad härligt att ha en dröm med en vän och sedan förverkliga den.



Jag förstår att ni blev trollbundna av alla vackra vyer och miljöer!

Jag själv har alltid drömt om att få åka till Skottland, hoppas att jag kan förverkliga den någon dag :-).

ha det så gott.

Kraam

Melinda

2008-10-16 @ 22:10:55
URL: http://migoalice.blogspot.com
Postat av: Tina på Peppar och Vanilj

Vilken underbar visuell reseskildring! det verkar som om ni hade det bra!:D



Kram Tina

2008-10-17 @ 13:40:31
URL: http://www.pepparochvanilj.blogspot.com
Postat av: Susanne

Magiskt är ordet:)

Jag vill också åka dit!

Susanne

2008-10-18 @ 18:02:17
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Marie

underbara bilder !!!

2008-10-22 @ 22:51:01
URL: http://www.dreamlifeincity.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0