Mer utomhusjobb

Magnus och Peter är hos oss nästan varje dag och fixar med våra gångar och biluppställningsplatser.

Här "kletar" Peter ut massan som ska vara mellan stenarna. Den hårdnar helt så det blir ett väldigt hårt underlag för våra bilar.


Mannagrynsgröt ung.

Magnus ansvarade för att konsistensen skulle bli rätt.



och idag när jag kom hem från jobbet så kunda jag ställa bilen på plats utanför groventrén. Sååå skönt.
Synd att soptunnor ska vara så dj-a fula... Det kommer att komma ett staket så småningom, men vi är inte helt säkra på hur det ska se ut.

Idag blev också gångarna framför huset klara. Det blir jättefint. Nu ska man bara bestämma vad det ska bli på resten...

Denna bild är tagen ung. från soptunnorna. Det blir nog små naturstenar längst in mot huset, alltså typ singel/sjösten.. med mjuka kanter.

Mellan garaget och huset är gångarna klara. Nu återstår det delikata problemet vad vi ska ha i de överblivna ytorna...

Här närmast finns ju vattenutkastaren så här får det ju bli en stenyta av något slag.
Bortom pannrumsdörren har jag en vision av

Klätterhortensia på väggen.

Jag älskar klätterhortensians blommor.

På marken vill jag gärna ha hostor, och

Jättedaggkåpa


Pipranka skulle jag kunna tänka mig någonstans

Och här; utanför vardagsrumsfönstret skulle jag kunna tänka mig att sätta rosa rosor och nävor.

Någon som har andra idéer? Välkomna med föslag!

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej



Jag blir riktigt avundsjuk när jag ser hur bra allting verkar bli. När sen växtligheten kommer till så blir det säkert riktigt vackert.



Jag håller med dig om att klätterhortensian har underbara blommor. Men av egen erfarenhet kan jag berätta att den förstör fasaden i sin iver att sträva uppåt. Vi har tegelhus och det syns ganska så väl var den har klättrat. (efter mycket slit fick vi ner den, då den förstörde tegelfasaden med sina "sugploppar")

Jag vill inte avskräcka dig ifrån att plantera denna klättrare bara upplysa dig om hur det kan bli.



Många kramar

Tina





2008-09-03 @ 21:15:29
Postat av: Jeanette

Och nu gick jag igång...

Såg någon här i krokarna som hade lite större sjösten, det var så läckert. Ska se om jag kan ta en bild. gillar också gammeldags "mormorsväxter" stockrosor, digitalis, nävor, malvor, kätterrosor, clematis, olika sorters funkia men mest den grå daggfunkia och hasselört för att de täcker så bra och fungerar i skugga, buxbom och lagerhägg för att de är gröna alltid. söderläge örter. Du är ju så duktig så varför pladdrar jag;-)?! Kristina på prinsar hade gjort så fiffigt med pärlhyacint inne i lavendeln.

kramkram!



2008-09-03 @ 22:57:40
URL: http://www.kronbladochlantliv.blogspot.com
Postat av: Lina

SÅ snyggt! :)

Lite blomförslag för soliga ställen som passar fint med huset: Stjärnflocka, ljust rosa, eller den mörkare lila, tillsammans med rosor och lavendel blir det toppen. Eller i en egen rabatt. Lavendel ihop med rosor är snyggt och bra för rosorna. :)



Kram Lina

2008-09-04 @ 07:54:22
URL: http://cestlavieblogg.blogspot.com
Postat av: maria

Det blir så himla fint med alla gångar runt och kring huset.



Ser framför mig hur vackert det kommer att vara när du planterat växter och ställt fram vackra krukor.



Vad kul det måste vara att komma hem efter arbetet varje dag nu för er. Någonting nytt varje dag;-)



Ps. Viveka, vi har fortfarande en massa kartonger att packa upp och vi har stökigt;-) Jag är INTE omänsklig;-) ds.



Kramar Maria

2008-09-04 @ 08:25:27
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Lena Idbrant

Hej

Vi har just huggt ner vår klätterhortensia.

Denna buske håller sig uppe med sugfötter på trät och det sitter hårt. Fruktansvärt hårt.Flera brädor var tvungna att bytas och det kändes som om fler höll på att lossna

Inget trevligt alls. Nu sätter vi ner som stolpar i jorden och några plintar emellan där vår hortensia ska få växa och då blir det som en vägg och fungerar som insynsskydd. Vi tror det blir bra

2008-09-04 @ 09:50:54
Postat av: Petronella

Hejsan Viveka! Det blir så mysigt med slingergångarna. Passar verkligen huset. Har lagt upp lite husresarbildet nu, attans vilken tid det tog. Ikväll blir det äntligen SKÅL för huset. Vi smiter in i tornet för from imorgon kommer huset vara låst ;o) Ja mässing eller inte mässing, det snurrar i huvudet just nu, har inte bestämt mej riktigt ännu. Hm...

Du en rolig sak, jag fick en fråga om mina husresarbilder var "gamla" eftersom jag visat bilder på en färdig pool, haha. Svårt att hålla isär husbyggarna i bloggvärlden. Tyckte jag var lite kul! Kram på dej! Petronella

2008-09-04 @ 14:10:09
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Sara

Så snyggt ni gör det :)

2008-09-04 @ 14:18:24
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: Kia

Du har ju fått så många kommentarer tidigare och dessutom verkar du ha bra koll på vad du vill ha själv. Men ett tips från mig är anemoner. De blommar så länge. Mina har varit i blom i över en månad nu och det kommer fortfarande nya blomknoppar. Ett tips jag fick från en trädgårdsarkitekt var att man skulle ha vintergröna växter vid entren för att inte rabatten skulle bli för tråkig på vintern. T.ex berberis, buxbom eller timjanarter. En trollhassel är fin i sig även vintertid med sina krokiga grenar. Daggkåpan som du nämner är perfekt för den döljer lätt ev tulpan eller vitsippor som håller på att vissna ner.

Den låga rosen the fairy är också fantastisk och så silveraxen, gärna den brunbladiga "brunette". Blanda bladsorter också, grästyper (som liljor eller vanliga gräs), funkior och annat. Blir superläckert även då det inte blommar.

Om du vill och orkar kan du kika på min blogg under trädgård så ser du lite av vad vi har.



Kram

Kia



PS: Era gångar är helt fantastiska...

2008-09-04 @ 22:24:17
URL: http://www.enmammasdrommar.blogspot.com
Postat av: Fredrik Frisören

blir riktigt fint! Ps... trevligt att träffas på mässan, du är ju sååå trevlig! leR

2008-09-04 @ 22:39:40
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0