Besök på Elinelunds sommarstad

I går morse åkte jag till Elinelunds koloniområde i Malmö. Jag hade bestämt träff med Maria-Isabel där, ni vet inredningsfotografen med bloggen Vintage & Morrhår.
Maria är väldigt engegerad i hemlösa katter och lägger mycket av sin tid på Rädda kattens olika projekt. Just nu håller hon på med något som man skulle kunna kalla ett pilotprojekt i Malmö.

Som många koloniområden, framför allt i Malmö, så har Elinelund problem med förvildade katter som lever på området. Man har i många år försökt med avskjutning av katterna, men detta hjälper föga, då nya katter genast flyttar in och tar de gamlas revir. I området finns uppskattningsvis någonstans mellan 30 och 40 katter.

Rädda katten, och Maria har satt igång ett TNR-projekt i ormådet. Det går ut på att man fångar in katterna, kastrerar dem, vaccinerar dem och ger dem en hälsokontroll.

De katter som man tror skulle kunna bli tamkatter försöker man hitta ett hem åt, övriga släpps tillbaka i kolonin, och så gör man ett avtal med koloniföreningens deltagare om matare. Det finns redan många koloniägare som åker ut till sin koloni varje dag, hela året för att mata de hemlösa katterna, och dessa fortsätter, men meningen är att de ska få hjälp av övriga koloniägare också.
Det finns 2 damer, "G" och "U", på området som matat de hemlösa katterna i alla år, och det är inte alla grannar som ser med blida ögon på detta, de anser att damerna medverkar till katternas spridning. I själva verket har de i alla år petat i de honorna som besöker dem, p-piller och på det sätter hållt ner kattkolonin. Heder åt "G" och "U"!

På bilderna ser ni Maria-Isabel fånga in " Bullen" som idag är hos veterinären. Han gillar det inte precis, men det är ju för hans eget bästa.


Läs mer om TNR här.

Det finns många fördelar för koloniområdet, att använda denna metod.
De kastrerade katterna är lugnar, tystare och luktar mindre än okasttrerade.
Det kommer inte att födas en massa kattungar som lider och dör pga sjukdomar, kyla och matbrist.
Det flyttar inte in nya katter på området eftersom de kastrerade har kvar sina revir.
Antalet förvildade katter i området kommer succesivt att minska.

Jag tycker att detta verkar vara en alldeles ypperlig metod, och jag har ju beslutat att skänka mina reklampengar för i år till Rädda katten.
Vill ni vara med och hjälpa till, minsta lilla summa bidrar till att de här katterna får ett bättre liv; gå in på Rädda katten och skänk en liten summa. Snälla!
Maria och jag lovar att hålla er uppdaterade med hur pengarna gör nytta, både här och på kolonikatternas egen blogg.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Vilket berömvärt initiativ till dessa hemlösa katter, hur nu någon över huvud taget kan låta dem bli hemlösa. Hur tänker folk egentligen. Jättebra att du tar upp det här hos dej. Det ger en tankeställare och uppskattning åt de som verkligen engagerar sig.



Nu är våren här iaf, underbart. Kramar Birgitta

2009-04-06 @ 08:28:00
URL: http://elinstittskop.blogspot.com
Postat av: Anette

Hej!



Vilket underbart initiativ att skänka pengarna till hemlösa katter.



Projektet verkar mycket intressant och jag kommer att hålla koll på hur det fortgår.



Hemlösa katter har haft en stor plats i mitt hjärta sedan många år. Jag har haft så mycket som nio katter samtidigt som jag har försökt hjälpa så gott det går.



Jag har försökt få hjälp av kommunen att ta hand om dem men från 1/1 -09 är det länsstyrelsen som har tagit över djurskyddet och verkar det äntligen hända något tror jag.



Tyvärr verkar de också ha begränsade möjligheter så jag är rädd för att avlivning är det som kommer att bli aktuellt. Just nu är det sex missar som kommer till mig varje dag och får mat morgon och kväll.



Två stycken kattungar har jag tagit om hand från den kolonin, en för åtta år sedan och nu en till i höstas. Jag har även ordnat familj till en vuxen katt som jag lyckades mata in och få tam för något år sedan.



Vi har även haft flera innekatter under åren så det har burits hem mycket kattmat ;-).



Tycker att det är bra att utekatterna du skriver om kan få en andra chans. Här är det nog omöjligt skulle jag tro. Det verkar inte finnas något intresse här omkring att ta sig an katterna tyvärr. Några av dem jag matar får man klappa så jag hade hoppats att de kanske kunde få hem.



Vi har fyra katter i familjen för tillfället och fler känner vi inte att vi klarar just nu. Fast jag vet att om jag skulle lyckas få tag på någon av de jag matar så skulle den nog bli kvar den med

;-).



Jag har även pratat med en frivilligorganisation men de hade heller ingen möjlighet att hjälpa mig.



Eftersom vi bor i fjällvärlden har vi mycket hårda vintrar här och katterna har det väldigt jobbigt under den kalla perioden, därför känns det inte som något bra alternativ att kastrera dem och släppa ut dem igen.



Keep up the good work ;-)!



Kram från Anette

2009-04-06 @ 08:41:41
URL: http://www.eddans.blogspot.com
Postat av: Lena

TACK för att du skriver om det här på din populära blogg! Och TACK Maria-Isabel för ditt enorma engagemang! Vi, som älskar våra katter, har ju otroligt svårt att förstå hur man kan behandla dem så illa som många gör. Jag behöver inte gå längre än inom familjen, eftersom jag har släktingar som hatade allt vad katter heter, man skulle nämligen göra det om man hade jakthund... Det hängde kanske ihop med att man inte kunde hota dem till lydnad, som man kan göra med en hund.



Det kan vara hur det vill med det, orsakerna kan ju variera, men det är ju tur att det finns människor som vågar och orkar hjälpa dem som far illa.



Stor kram/Lena

Postat av: GÅRDSROMANTIK

Men vilket bra initiativ!



Kram Maud

2009-04-06 @ 08:52:26
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Lisa

Ett mycket angeläget och behjärtansvärt arbete som dessa människor gör!Heder åt dem och åt tanterna som häjlper till!

BRA att du tar upp detta på bloggen!

Lisa

2009-04-06 @ 08:57:01
URL: http://lisastorp.blogspot,com
Postat av: Merja

Vilket jobb Maria-Isabel och övriga gör. Jag sparar detta inlägg för att kunna lämna litet bidrag då kassan tillåter. Kram till er alla kattälskande människor som bidrar med ork, kraft och engagemang./Merja

2009-04-06 @ 09:08:55
URL: http://detlillahuset.blogspot.com
Postat av: Veronica

Åh så himla bra det är att du tar upp ett sånt här ämne på din välbesökta blogg! Det behövs verkligen.

Det var väldigt fina foton du tagit och intressant variant på fällan, att man kan dra igen den själv.



Jag brinner ju verkligen för den här frågan, och jag tror inte att så många förstår hur ENORMT problemet är med hemlösa katter i Sverige. Det gjorde inte jag förut. Man kan tro att man bor i en stad där det inte finns hemlösa katter, men de är skygga, de gömmer sig på dagtid. Men lider gör de ändå.



Vilket bra arbete Rädda Katten gör!

Hoppas att de som läser detta skänker en peng eller öppnar sitt hem för en till katt! Kattföreningarna kan inte göra allt, vi måste hjälpas åt.



För även de skyggaste utelevande katter kan bli underbara familjemedlemmar med lite tid. Kelgrisen som sover bredvid mig här i soffan levde en gång ute hemlös, så skygg att han inte ens vågade äta från ett fat närmare än 30m ifrån en människa.

Mer tacksam vän får man leta efter. Dessa katter VET hur bra de har det, när de får ett hem.



Vad glad jag blir att du är engagerad i detta ämne.

Hoppas att Bullen och hans vänner får en ljusare framtid nu!



Kram Veronica

2009-04-06 @ 09:24:44
URL: http://ovaladrommar.blogspot.com
Postat av: Inspirera Mera

Vilket underbar initiativ av dig och Maria-Isabel! Jag har själv varit akuthem åt en hemlös katt och det var så otroligt givande. Det här är ett projekt som kommer att bli intressant att följa (och stödja också för den delen). Kram Sandra

2009-04-06 @ 10:57:15
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Lotta- Livets väv

Instämmer i hejakören ovanför! Berömvärda initiativ och bra att du sprider budskapet på din blogg!

2009-04-06 @ 13:04:18
URL: http://livetsvav.blogspot.com
Postat av: Anna

Härligt att du tar upp ämnet, mitt hjärta bankar extra för alla dessa hemlösa kissar. Vill gärna vara med & stödja.



Kramar

2009-04-06 @ 13:06:59
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Cecilia Boman

Väldigt kul att läsa om ert arbete! Underbart med människor som engagerar sej. Ser fram emot att läsa mer om detta.

Kram Cilla

2009-04-06 @ 15:06:06
URL: http://www.vitsomsno.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vilket jättebra initiativ! Jag har, som flera andra, väldigt svårt att förstå hur någon kan lämna sin katt och göra den hemlös. Katter borde anses vara lika mycket värda som hundar! Vår katt Emil föddes hemlös men fick som ettåring komma till ett katthem och därifrån köpte vi sedan honom. Att ta oss an honom har krävt mer jobb än om vi skulle köpt en kattunge, men det är det värt för han är en sån fin katt idag. Önskar projektet i Malmö all lycka!

2009-04-06 @ 15:24:06
URL: http://numos.blogspot.com/
Postat av: Mitt Egnahem

Hej!

Här kommer en vårhälsning från Värmland. jag hänger på din utmaning, från ett något mindre grönt värmland... Viktigt att värna om djuren. Hos oss har det kommit ett urgulligt vårtecken. I vår hage! Från en bloggare som troget läser din fina blogg, men är urdålig på att kommentera. Mitt Egnahem

2009-04-06 @ 16:53:25
URL: http://www.mittegnahem.blogspot.com
Postat av: Prinsesse elin

Hei hei

Så på Lisbeths blogg at du hadde staret vårtekn på måndager. Får jeg også bli med? Jeg bor på jæren i Norge. Helt sør i Norge:O)

Klem fra Elin:O)

2009-04-06 @ 18:44:06
URL: http://prinsesseelin.blogspot.com
Postat av: Skönt Hemma

Härligt engagemang för katterna. Kanon!!!



Lite vårtecken hos mig nu ;)

2009-04-06 @ 18:58:14
URL: http://skonthemma.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Så underbart att ni engagerar er för dessa värnlösa djur. Beundransvärt!

2009-04-06 @ 19:24:52
URL: http://houseofjammi.blogg.se/
Postat av: maria

All heder åt er och alla andra som aktivt lägger ner tid och energi för att förbättra de vilda katternas situation.



Det är bra och viktigt med den informationen som tex du ger här Viveka. För mig som inte är en kattmänniska (ej katthatare) är det bra att veta att den metoden förbättrar framför allt för de stackars katterna och även för de människor som faktiskt inte bett om att ha katter på sina tomter.



Bra jobbat!



Nu till ditt förra inlägg.... åååååh vad kul! Jag har själv funderat på något liknande. Kanske inte lika avancerat som du men ändock. Vad bra nu kan jag invänta och se hur du gör för att inspireras till det blir min tur, vilket jag hoppas blir snart:)



Också en katt fråga igen... hur gick det för Hamlet? Gjorde han den där kattbruden på smällen eller?



Kramis Maria

2009-04-06 @ 19:38:27
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Zara

Hej

Var bra att någon tar tag i detta. Här uppe finns inte det där problemet i samma utsträckning, någon gång har vi sett en förvildad katt men då tar de verkligen stryk av kylan på vintern.Öronen fryser bort

Och nu är det flera år sen vi såg en vildkatt.

Från de ena till det andra så vill jag berömma er för den jättefina polen.Det måste vara härligt.

Hoppas att ni hittar något mysigt att göra runtom.

Kram Zara.

2009-04-06 @ 20:01:10
URL: http://houseofchandeliers.blogspot.com/
Postat av: Lisbeth

Jeg simpelthen elsker din sak, så bra at du fokuserer på et så viktig emne. Man skal ta vare på dyrene.

Visste du at min pus fyller 20 år til sommeren, hvilket godt katteliv den har hatt og har !:o))))

Klem

2009-04-06 @ 20:15:38
URL: http://lisbethsinlilleverden.blogspot.com/
Postat av: Maria-Isabel

Hej Viveka! Nu har jag piggnat till efter vår infångningsdag och det glädjer mig att läsa alla fina kommentarer på ditt inlägg, det är gott att veta att det finns djurvänner därute. För det är just det som är grejen, man behöver inte vara "kattmänniska", det räcker gott att vara djurvän och inte vilja se djur lida p g a människors ignorans och okunskap.

Tack för att du gav mig av din tid i söndags, bilderna du tog var kanon och kommer att användas flitigt! Ser fram emot att träffa dig imorgon, det ska bli jätteroligt att fotografera Lenas läckra kök med dig!!

2009-04-07 @ 12:10:14
URL: http://www.kolonikatter.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0