Bloggetikett

Det här svaret fick jag på inlägget om var man svarar:


Postat av: C

Men du gör fel!

Svar ska naturligtvis lämnas där frågan ställs = fråga i din blogg = svar i din blogg.

Iofs så förstår jag er som känner varandra och vill ha läsare ... ni tror att det blir fler läsare, men JAG skulle aldrig klicka runt bara för att läsa vad du svarar någon/några. Never ever.

Bloggnetiketten säger ... svara i din egen blogg.

2009-02-20 @ 15:16:26

Spännande tycker jag, undrar vem som har författat bloggetiketten och var den står att läsa. En av de vikitgaste sakerna tycker jag är att våga stå fär det man skriver och inte vara anonym... Och inte rida på sina höga hästar, det finns väl ingen som bestämmer vad som är rätt och fel, eller?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tror man som vanligt ska använda sitt goda omdöme!

Trevlig helg

/Malin

2009-02-20 @ 17:19:26
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/
Postat av: Lantlivsanette

Halloj där !

jag tycker som du, att man svarar på den kommenterades blogg...så gör alltid jag.

Jag funderade på det där förut jag också,men jag tycker det blir mer logiskt så, ibland ställer man en fråga, men inte kommer man ihåg på vilken blogg det var, då är det bra att få svar på sin egen blogg !

Ha nu en toppen helg i ditt fina hus...

Kraam Anette

2009-02-20 @ 17:40:34
URL: http://www.lantlif.blogspot.com
Postat av: Weronica - En mammas dag

Jag svarar alltid i min blogg dock. Jag har alltid gjort så och tycker att det är naturligt. Om jag har ställt en fråga någonstans så går jag tillbaka och tittar efter svar där. Det är ju många som inte har en blogg att svara i också. Så gör jag :)

2009-02-20 @ 18:06:52
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Lena

Om man svarar i blogg där frågan ställs,kommenterar man i eget kommentarsfält.

Den som frågar tycker jag ska få ett personligt svar.

Jag tror att den som frågar upplever att man är personlig när man kommenterar.



2009-02-20 @ 18:17:39
Postat av: Charlottas hemmaplaner

Oj. Finns det ekikettsregler för bloggare... Har nog missat detta i så fall. Jag går mer på sunt förnuft och magkänsla och det funkar bra för mig. Jag skulle däremot ALDRIG lämna en anonym kommentar. Det är ett tecken på att man inte riktigt vågar stå för sin åsikt och då är man väl feg, eller hur?



Trevlig helg!



//Charlotta.

2009-02-20 @ 18:57:43
URL: http://hemmaplaner.larssonslounge.se/
Postat av: Inspirera Mera

Jag svara i den blogg som ställt frågan. Är det en fråga som intresserar många så svara jag även i min egen blogg.



Jag följer närmare 160 bloggar varje dag så det skulle vara omöjligt för mig att hålla reda på var jag ställt en viss fråga, även om jag gör mitt bästa för att komma ihåg. Trots det så tycker jag inte att det finns något sätt som är rätt eller fel utan det är helt upp till personen som driver bloggen. Tycker inte alls om folk som vill tvinga på "sitt sätt" på andra genom att skriva en sån anonym kommentar som du fick.

2009-02-20 @ 19:03:37
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Lena

Kära nån, det är inte konstigt att det är krig i världen när man kan bli så upphetsad av vad som är "bloggetikett"...



Finns det någon sådan ö h t? Tycker det verkar vara rena rama anarkin, d v s var och en gör som den tycker!



Lena

Postat av: Tingeltangel

Jag blir jätteglad om den jag kommenterat hos svarar på min blogg. Jag brukar alltid försöka att gå till respektive frågares blogg och svara. Men jag kan förstå att de som får en stor mängd kommentarer och frågor varje dag har svårt att hinna svara på en mängd olika ställen. Jag håller med övriga att sunt förnuft och artighet är det viktigaste. Din blogg och ditt hem är underbara och jag är så glad att jag får titta in här. Det är ju faktiskt så att man släpper in andra i sitt hem och sitt liv när man bloggar och då tycker jag man kan förvänta sig lite hänsyn. Önskar dig en skön helg.

2009-02-20 @ 20:32:20
URL: http://www.ingentingel.blogspot.com/
Postat av: Catarina

Enligt bloggetiketten svarar man i sin egen blogg ja, men jag tycker även att det är god bloggetikett att inte kommentera anonymt.



Detta ämne har diskuterats länge och nuförtiden så verkar inte de gamla "reglerna" följas av den nya typen av bloggare, de verkar se på bloggen som någon typ av gästbok o att man då ska svara i gästboken hos den som ställt frågan.



Jag förstår inte varför det är opersonligt att svara i sin egen blogg? Ofta ställs ju samma fråga av många personer, ska man då svara samma sak på massa olika ställen? Är det inte enklare att svara en gång och är man intresserad av svaret så går man tbx o läser, ganska enkelt.

2009-02-20 @ 21:40:40
Postat av: Anne

Jag förstår inte varför folk är anonyma??? Lite fegt tycker jag. Vet en tjej på en blogg som har fått mycket skit av anonym för att hon skrev att köttfärsen var så dyr i Luxemburg...Hallå har man inget annat för sig när man klankar ner på henne om det och anonymt...

Nej stå för vad man skriver...Annars låt bli.



Kram Anne

2009-02-20 @ 22:07:56
URL: http://stjarnorochchampagne.blogspot.com
Postat av: Anna

Vart kommer dessa regler ifrån?! Jag tycker man får göra som man vill och vad som passar en bäst! Trevlig helg!!

2009-02-20 @ 22:15:32
URL: http://annishanule.blogg.se/
Postat av: Nettan

Men herregud, om någon kommenterare har en FRÅGA, så är det väl helt naturligt att svara hos denne ??!!

Och har den ingen blogg, så hoppas jag den varit smart & lämnat en mailadress ;0) .

Jisses, vilken " bloggare " uppfann bloggetiketthandboken ??



Tack Viveka, pennan var superbra !

Fick skaka den upp & ner ett par ggr. ( trodde jag skulle få tennisarmbåge )fniss.

Supernöjd...=0)

Önskar dig & de dina en skön Helg !

Kram Nettan

2009-02-20 @ 22:19:29
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Proforma

Oj, vilken diskussion du startade upp... kul!

Jag står fortfarande för att jag tycker man ska svara i kommentatorns blogg. Har personen ingen blogg har jag faktiskt mailat svaret, för oftast lämnar de den, om inte så svarar jag i min blogg.

Ibland ställer man frågor på många bloggar och jag kan inte hålla reda på, eller ens komma ihåg var, så för mig är det perfekt att få ett svar direkt.

Men... jag tycker absolut att man ska göra det som känns mest rätt för en själv. Inget är rätt eller fel!

Jag har aldrig hört talas om någon bloggetikett, vem har skrivit den och var hittar jag den?

Ha det gott... blir du något klokare? :)

2009-02-20 @ 22:22:47
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Maria W

För oss som inte har någon blogg men följer många, så förväntar man sej att få svar på den blogg man frågar på. Man är även nyfiken på svaren från andras frågor.

/ Maria som inte har någon blogg

2009-02-20 @ 23:36:32
Postat av: Aggie

Hej!



Hopplala - jag som inte ens har en egen blogg, ja, vad tycker jag.......inte mycket och framförallt är

det väl mysigast om man kan hålla byråkratin stången (det var något som skulle likna en omskrivning av bloggetikett....).



Är det inte lite från fall till fall också, tro?



Jag tycker i alla fall att det är helt fantastiskt trevligt att läsa alla fina bloggar. Det är så generöst av er som bloggar att ni vill dela med er!



Där kom jag ifrån ämnet en aning, men.....kan man inte få ta livet med en klackspark ibland?



Tack till alla som bloggar och till Humlebacken speciellt förstås!



Agneta

2009-02-21 @ 00:54:00
Postat av: hemtrevnadmarie

Grattis Viveka, du har vunnit rullgardinen i min tävling!!

Om du talar om vad du önskar dig ,så beställer jag gardin så snart jag kan, och målningen blir så fort jag får hem den!

Min mailadress är hemtrevnad[email protected]

Ha en fin lördag!

kram

2009-02-21 @ 10:11:06
URL: http://hemtrevnadirud.blogspot.com
Postat av: Lantliv

Hej!



Jag svarar i kommentarsfältet i min egen blogg. För mig funkar det. Man får väl gå på magkänsla och sunt förnuft. Var och en får nog göra det som passar just den personen bäst.

Trevlig helg alla glada!

2009-02-21 @ 11:37:52
URL: http://livslust.blogspot.com/
Postat av: Liw

Jag tycker man ska svara hos den som har frågat,man kan ju inte komma i håg varman har varit och var manhar frågat hela tiden =) blir ju mer klickade av det

2009-02-21 @ 12:09:16
URL: http://hilleshog.blogg.se/
Postat av: cathrine

om jeg får en kommentar/spørsmål i min blogg.. så svarer jeg på bloggen til den som spurte:) liker at folk gjør det samme til meg også:) mye enklere å få med seg svarene da.. men alle må gjøre sånn som de føler for;) god helg alle sammen....

2009-02-21 @ 12:53:07
URL: http://livet-i-hvalstad.blogspot.com
Postat av: Magdalena

För min del svarar jag oftast i frågarens blogg för att vara säker på att dom får svaret, enklare tycker jag :)Alternativ att maila den som fråga om man har tillgång till adress.

Det är väl viktigast att svaret kommer fram till den som ställde frågan :)



Kram på dig och trevlig helg!!

/Magdalena

2009-02-21 @ 14:09:22
URL: http://www.magdalenashem.blogspot.com
Postat av: Satu

Oj vad hett =)



Håller dock med den som säger svara i den andres blogg =) det blir så mycket enklare då och då ser man att den andra HAR svarat. Problemet kanske uppstår om man har flera hundra frågor då kan det bli jobbigt. Men lilla jag har knappt 5 kommentarer om dagen =)

2009-02-21 @ 15:40:56
URL: http://bosgarn.blogspot.com/
Postat av: ingebjørg

takker for "innblikket" i bloggen din! verkeleg flott! eg liker måten du formidler deg på.

gleder meg til å følgje det som skjer..:-)



nyte helga



helsing

ingebjørg

2009-02-21 @ 17:03:49
URL: http://ingebjorg.blogg.no
Postat av: Sari

Oj... har inte tänkt tanken att jag ska kommentera i min kommentarsfält... ja det är väl också ett sätt att göra. Men det är trevligt att hälsa på den som har varit inne hos en... har hittat många goa bloggare jag inte visste om. kram sari

2009-02-22 @ 02:16:51
URL: http://www.eikkala.blogspot.com
Postat av: ColonialEast

Hej Viveka,

Har varit lite bloggtorka för mig i veckan. Ser att ni avhandlat ett viktigt ämne här inne. Mitt största dilemma är att jag har så svårt att hinna svara över huvudtaget .... vilket är skittrist!

Dlev så himla sugen på att börja så och dona när jag ser dina bilder. Jösses vad jag sådde första året vi bodde i hus. Köpte väl en 50 fröpåsar och sådda allt. Fattade inte riktigt att sår man 20 små frön i en bunke så ska det sen planteras om i lite större burkar osv - det bara svämmade över. Stod plantor överallt. Vi kunde knappt bo här. Slutade med att jag inte hann med att vattna och nästan allt dog. Så nu kör jag mycket lägre profil vad gäller plantering. Hoppas du får en härlig vecka!!!

Kram, Petra



PS. Fick äntligen tag i Vakre Hjem .... igår. Jättefina bilder - jättekul att se!!!!

2009-02-22 @ 09:34:52
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Leena - By the sea i Tosteberga

Jag har funderat på det där med att svara i bloggen, dessutom gjort det också några gånger, men oavsett vad man väljer är det väl bra. Om det känns bra. Ibland svarar jag inte överhuvudtaget och så gör jag även i livet utanför bloggen. Jag menar, vi kvinnor ställer ju en massa frågor som vi ofta själva har svaret på...Det är annorlunda om frågan är en mer konkret, exempelvis "Hur lång är din rullgardin?". Det svaret har ju bara jag. Typ.



Eftersom jag har dåligt med tid att surfa runt till alla mina bloggkompisar just nu borde jag svara mer i min egen blogg, har jag kommit på. Helt enkel därför att inte verka oförskämd eller fullständigt bortkopplad.



Eller nåt.



Fast vad jag egentligen vill ha sagt är att jag gör som jag vill, som passar mig bäst, och tycker att andra också ska göra det.





Kramkram!

2009-02-22 @ 10:29:39
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: strömma

Grattis till vinsten.



Jag skriver alltid i den andras blogg när jag svarar.

Inte går jag tillbaks och kollar i den andras blogg om jag fått svar där.



kram

strömma

2009-02-22 @ 17:18:10
URL: http://lojrom-vittvin.blogspot.com
Postat av: Helena

Trevligast för frågeställaren är nog att få svar i sin egen blogg. Däremot kan jag bli nyfiken på en fråga ställd av någon annan eller rent av hade tänkt ställa samma fråga, och då är det ju lättast om man svarar i sin egen blogg. Ibland brukar jag leta efter svaret i frågeställarens blogg, men det är inte alltid jag hittar det. Så ja, det är nog en smaksak... Om man har fått frågor om samma sak, kanske man kan ha ett uppföljande inlägg med svar!



Förresten måste jag fråga igen, var är toalåsen ledigt/upptaget inköpta? vill ha



/Helena

2009-02-22 @ 20:10:07
URL: http://pojkarna.hogbacke.com
Postat av: Jea

Håller med om att man enklast svarar i frågeställarens blogg. Om det är ett allmänt svar som intresserar andra kan man ju svara hos sig själv också. Men först och främst svarar man ju den som frågar och förväntar sig väl inte att andra ska klicka runt för att läsa svar och man gör det väl knappast för att få fler läsare som någon skrev.

Håller med om anonyma svar men vad är det för skillnad på ett förnamn och en bokstav?

kram Jea

2009-02-22 @ 23:15:23
URL: http://www.kronbladochlantliv.blogspot.com
Postat av: alice

det blir kanske mycket jobb, men jag hade svarat i båda. många gånger glömmer man bort att man frågat ju och kollar aldrig svaret där man lämnat frågan.

2009-02-23 @ 15:28:06
URL: http://metrobloggen.se/face

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0