Trädgårdsdrömmar i februari

Handplockat har startat en rolig utmaning. Den handlar om trädgård och trädgårdsdrömmar i februari. Varje torsdag i februari ska vi skriva om vår egen trädgård eller om drömmar i trådgården.



Här kommer mitt första bidrag:

Trädgårdsdrömmar i februari

Jag går ut med kameran för att leta upp våren. Jag har bestämt att jag ska hålla mig inom min egen trädgård och inte fuska med att ta bilder i andras, mer etablerade trädgårdar. Vår är ju helt färsk, och allt nytt som kommer upp nu, är sådant vi tålmodigt petade ner i höstas.

Jag börjar med att nagelfara björken för att se om den visar några tecken på att det snart är vår..

Nää inte minsta lilla tecken på att de små musöronen ska börja spricka upp snart.

Den nya rhododendronen har stora feta knoppar

men det hade den ju redan i höstas när vi köpte den, så det räknas inte..

Samma sak med syrenerna, knopparna är från i höstas, och inget har hänt med dem sedan dess..

Men denna då, magnolian, som ska påminna mig om min barndomsstad, Lund, har inte den fått fina knoppar... är inte helt säker måste jag erkänna, den kanske såg likadan ut för några månader sedan. Inga säkra vårtecken där alltså.

Men kolla på julrosen! Den blommar nästan. Det kan den iofs göra mitt i vintern..

Här har vi något som stuckit upp sinnäsa på sistone. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad det är:). Men det visar sig väl.

Och se på pionernas nya små skott. De längtar efter solljus lika mycket som jag, tror jag.

Kolla på hortensian, än finns det hopp!

och pärlhyacinten...kanske kan vi se små knoppar snart:)

Kom igen, häng på du också, ut och fota, dröm och fantisera. Vi vill se vad som händer och ska hända i era trädgårdar!!


Kommentarer
Postat av: InneoUte-Malin

Åh, måste genast ut och se vad jag kan hitta under vårt magra snötäcke. :-)

2009-02-05 @ 12:01:40
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Ann-kristinS

Å så härligt ,här uppe i norr låter våren vänta på sig ett tag till

2009-02-05 @ 12:28:58
Postat av: Nice

Åhhh va avundsjuk jag blir!!!!



Min pion är begravd under 3-4 dm snö, pärlhyasinterna likaså.



Min rododendron ligger under 4 M snö!!! För där har ploggubben bestämt sig för att lagra hela gatans snö..... Vi får väl se om den kommer tillbaka i år...



Jag skall haka på denna utmaningen jagh också, men det får nog bli i form av bilder från förra sommaren :-D



2009-02-05 @ 12:58:18
URL: http://www.metrobloggen.se/NiceM
Postat av: Caro / Karlsebakken 37

Haha, ja det var några av de där punkterna som krävde en ordentlig tankeövning. Eller snarare fundering på vad som passar sig i en blogg och inte, hehe...! ;) Tyckte att din nya trädgårdsutmaning var nästan lika krävande den - ¨finns en anledning till att det är så lite trädgårdsbilder i min blogg... Fast just nu är det ganska enkelt, det är ju fullt av snö så då blir det kanske snarare drömmar om vad som möjligtvis kan komma i framtiden!?



Snart bär det av till flygplatsen, avlägger rapport på reportaget så snart det är läst...! Kram kram!

2009-02-05 @ 13:32:08
URL: http://www.karlsebakken37.blogspot.com
Postat av: Lena/Byracka Design

Åh...jag blir så sugen på våren nu! Fast med en bebis som kommer i maj lär man ju inte få så mycket trädgårdsarbete gjort….

2009-02-05 @ 14:03:02
URL: http://byrackadesign.wordpress.com
Postat av: Vintage och morrhår

Åh, nu väcks vårkänslorna! Vårlökar som pärlhyacinter, snödroppar & minitulpaner är ju bara sååå underbart. Nu fick jag sådan lust att åka ut i kolonin och se vad som hänt. Förmodligen inte så mycket synbart, övergav kolonin i ett tjockt lager av löv. Glöm nu inte att sätta en spann över rabarbern om ett tag så att ni kan skörda extra tidig rabarber, mums! Och Viveka, vi ska hinna med en massa kul saker innan det är dags för sommar på Humlebacken! Men det ser jag också fram emot redan...

2009-02-05 @ 14:26:38
URL: http://www.vintagemorrhar.blogspot.com/
Postat av: Milla of Sweden

Vilken tur jag har, har surfat runt runt för att hitta lite vårtecken och så hittar jag hit! Kanonbra, då hittar jag ju säkert fler som antagit utmaningen!

Här i norr snöar det så jag kan knappt se ut, dystert!!!

Ha en fortsatt bra dag!

2009-02-05 @ 14:50:09
URL: http://millaofsweden.blogg.se/
Postat av: Jenny

Så härligt! Jag ska också vara med i den utmaningen... men vi ligger sjuka i influensa så inlägget får nog vänta tills kvällen tyvärr. Så roligt med Vakre Hjem! Ska hålla utkik i min butik och se om den har kommit :)



Kram Jenny

2009-02-05 @ 15:03:04
URL: http://lillahusetpaprarien.blogspot.com
Postat av: Milla of Sweden

Tack såmycket!



Ja, snödroppar...

Pratade med en kompis i Skåne i morse, och hos henne blommade också snödropparna...

Jag åker ned och hälsar på bekanta vecka nio och ska dessutom kika på några hus, hoppas inte snön vräker ned då, då blir jag sur!!..



Vi flyttar till Simrishamn, vi älskar Österlen, tyvärr gör ju många andra det också, så huspriserna är ju därefter...

vi kommer förmodligen att hyra till att börja med, men jag drömmer ju om en trädgård där...

Jag kan knappt fatta att jag kanska ska få uppleva våren där, har aldrig besökt Skåne när fruktträden blommar, det måste vara underbart vackert där då...

2009-02-05 @ 15:21:19
URL: http://millaofsweden.blogg.se/
Postat av: Malin

Här hemma har vi den tjockaste skridskoisen på flera år., så än är det långt till vår.

Rapporterar

/Malin från Stockholm

2009-02-05 @ 15:35:50
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Vilken härlig utmaning! stor Kraam Susanne

2009-02-05 @ 17:06:43
Postat av: Sol

Hei ;-] Jeg har sett og lest den flotte reportasjen om huset deres i Vakre Hjem. Kjempefint. Nydelige bilder og et vakkert hjem med sjel. Synes det er spesielt flott at dere har brukt mange av de gamle tingene som var i det gamle sommerhuset! Vakkert alt sammen. Her hvor jeg bor er det ikke det misnet lille tegn til vår i hagen. Vi har fått skikkelig vinter, og i går snødde det masse igjen...men sukkjeg lengter jo etter vår,så det er i alle fall fint at man kan ha litt vårlige blomster inne. jeg ønsker deg og dine en god helg!

2009-02-05 @ 17:53:19
URL: http://mykindofblog.blogspot.com
Postat av: Susanne

Haha...ja du....jag vet inte...men någonstans där under över halvmetern snö finns nog några rabatter...;)

Återkommer med bilder runt mitten på april...det är ungefär då som snön brukar vara borta! Oftast..ibland ligger den till efter sista april!!!



Kram Susanne

2009-02-05 @ 18:46:09
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0