Grind

Den första grinden är nästan klar nu. I skrivande stund har Micke plockat ner den för att fixa det sista, dvs måla gångjärnen och lite så.
Så här har det gått till att göra den:

Här har jag ritat formen och Micke sågat och filat för att få den som vi ville ha den. Sedan har han huggit ut halvbiten för att kunna montera ihop denna bräda med den tvärgående.

Här passar han ihop brädorna för att se om det passar,

och det gör de!

det var dessa "halvurtag" som tog mest tid.

Såg och stämjärn var verktygen som användes flitigast.

Och så skulle grinden ju såklart slipas. I bakgrunden ser ni poolen, det var där jag var mestadelen av tiden. Men jag bistod med glada tillrop:)

Här är grinden målad och sitter för första gången på plats i öppningen. Nu ska bara trycket på och så ska gångjärnen målas.

och så här ser det ut utifrån vägen.
Just när vi kommit så här långt igår kommer en tjej med cykel och två söta barn i cykelkärra förbi och hon stannar och presenterar sig. Det visade sig vara Caroline med bloggen Min inspiration. Det var kul att träffa dig IRL Caroline! Nästa gång du kommer förbi kan du väl komma in en stund!


Kommentarer
Postat av: maria

Och grinden blev precis lika tjusig som allt annat på Humlebacken...är jag förvånad;-)



Han är finurlig han Micke. Även min Ludde förvisso. Undrar vad de två skulle kunna skapa tillsammans om man sammanförde dem i ett stort garage fullt av roliga verktyg, en massa olika material och två fruntimmers (du och jag) olika tankar om hur saker och ting kan se ut;-) Det vore sannerligen intressant!



Grattis i efterskott förresten, tänker då på er bröllopsdag. Vilken härlig vistelse ni verkar ha haft där. Jag känner att vi skulle behöva komma bort och göra något sådant snart. Vi har gnetat och arbetat och coachat innebandy och.... så länge och intensivt nu att vi faktiskt glömt bort lite att njuta och ta vara på varandra. Det måste bli bättring på det!



Jag hade en rolig (kanske lite galen) tanke häromdagen..... vad gör Jojo på sommarlovet? Vore det inte kul om du skickade henne till mig några dagar eller en vecka. Hon skulle kunna umgås med Alexandra och "lära känna" Sthlm lite. Jag skulle givetvis ta hand om henne på bästa sätt. Sedan skickar jag henne tillbaka till dig tillsammans med min Alex och så får Alex "smaka" lite på Skåne...;)



Nehej du, nu blev jag rastlös igen... måste skutta ut på altanen och se efter vad jag ska möblera om idag för någe;-)



Stor kram Maria

2009-07-04 @ 10:26:14
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Proforma - Irene

Säger som Maria ovan... är inte alls förvånad att grinden blev fin! Ni är så duktiga! Jag blir så inspirerad och när det blir dags att göra vårt staket vet jag precis vart jag ska klicka mig fram och kolla.

Ha en trevlig helg!

Kram

2009-07-04 @ 10:51:52
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Paula

Åååh, vad fint det blir!!!

Kram!

2009-07-04 @ 11:01:41
Postat av: Petronella

Så himla fin den grinden blev. Fy attan vad ni är duktiga...och snabba. Vi ska ju ingen grind ha men om vi skulle haft hade jag snott den där rätt av bara ;o)



Jodå, jag ska fota mer sen. Det blir riktigt fint med de färgerna mot det tegelröda i taket. Det blir bara runt fönstren det blir dimgrönt, resten blir vitt. Idag går det inte att måla speciellt mycket. Åska och regn, men imorgon hoppas vi på uppehåll. Ha en skön lördag//Kram P.

2009-07-04 @ 16:14:36
URL: http://tinnarochtorn2.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vilken jättefin grind och så bra den passar! Så duktig han är din Micke!

du mimssar väl inte utlottningen hos mej!



Kram

Lisa

2009-07-04 @ 16:20:02
URL: http://lisastorp.blogspot,com
Postat av: Linda

Men så fin grind, precis en sån som vi vill ha! men att köpa en färdig går på åtskilliga tusenlappar och att göra en vet jag inte riktigt om vi är händiga till.

Allt ni gör är verkligen helt i min smak!

Hoppas ni har en bra helg

2009-07-04 @ 23:11:55
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: ikakansjälv

Grinden ser ut att ha stått där för alltid precis som staketet smälter det in bra i omgivningen.

2009-07-04 @ 23:49:50
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Caroline

Ja, det var kul att äntligen säga hej! Och jag kommer gärna in nästa gång, min dotter bjöd ju in oss själv - hon brukar göra det :)

2009-07-05 @ 21:30:29
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: LEENA – By the sea i Tosteberga

Jisses vad duktiga ni är, och vad fin grinden blev. Känns som om Jonas kan anställa Micke också snart. Haha!

Jag längtar ihjäl mig efter vår pool, när jag ser er.



2009-07-07 @ 08:03:08
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: Marith

Vilken snygg grind!!

Önskar att jag oxå hade ett staket att fästa en grind på...

jag har en järngrind men inget staket, Suck!

Då är det inte lätt fniss

Ha det bra Kram Marith

2009-07-11 @ 22:45:08
URL: http://www.husvidhavet.blogspot.com
Postat av: Marie

Kanonfin grind!!

2009-07-21 @ 14:48:11
URL: http://www.husrenoveringen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0