Salmbärssylt

Igår åkte vi och plockade salmbär. Jag trodde att det bara fanns på Gotland, men i riktigt kalkrika marker växer det tydligen även på andra ställen. Sådan kalkrik mark finns i närheten av oss, jag lovade syrran att inte skriva var, för då kanske vi inte kan plocka några bär nästa år... Är det någon som har ett kantarellställe i Skåne, så kan jag byta ett salmbärsställe om kantarellstället :). Bara hör av er i så fall!
Nåja, det var en ganska vacker dag, solen sken och det var varmt.
Förutom att salmbären finns där, är det ett väldigt vackert ställe, jag förstår inte varför jag inte varit där förut.

Nästan lite tropisk känsla med den vita sanden och det blåa vattnet.





Här går Vincent, Fia och Mamma dubbelvikta och plockar de små bären.

De ser inte mycket ut för världen, och de är ganska jobbiga att plcoka, men oj vilken god sylt det blir. Den ska kokas idag.

Kommentarer
Postat av: Mamma/Mormor/Svärmor

Va, tog du bilder, det märkte jag inte!

Det ser ju riktigt fint ut!

Kram!

2011-08-21 @ 12:00:29
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Sonja Sell fran Tyskland

apropa kantarellställe:

när vi akte kanot vid Ivösjön fann vi massor av kantareller pa Enö. Varsagod! (Men: et är redan nagra ar sen...)

Hälsningar fran Marburg

Sonja

2011-08-22 @ 13:25:02
Postat av: Petronella

Lyllos er som kan plocka egna. Jag har iofs sån attans tur så jag får min sylt av svärföräldrarna som bor på Gotland....för här växer inga salmbär tyvärr...kramar

2011-08-23 @ 21:34:59
URL: http://tinnarochtorn2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0