Efter helgen

Nu i helgen var vi på fest i Hjärup, där vi bodde innan vi flyttade till Höllviken. Vi var hos trevliga Lotta och Robban, tack för en trevlig fest. En del av Lotta och Robbans vänner träffar vi typ vart tredje år eller så.. och så var det i lördags. Susanne kom fram och hälsade, henne känner vi sedan barnen gick på dagis där, då hon jobbade på deras dagis, men vi träffar bara henne då och då nu för tiden. Kan ni förstå att jag blev förvånad när Susanne sa: - Ja dig vet jag mycket om fortfarande, jag läser din blogg nästan varje dag". Tänk att du är här inne nästan varje dag, och jag som bara skriver några gånger i månaden nu för tiden.. Känns som om jag måste göra en uppryckning.. Skärp mig! Och hej Susanne! Välkommen hit!
Idag är det varannan måndag och matkasse. Jag hämtade den som vanligt i Åkarp, i min lilla favoritIcabutik. Idag fick jag maten i de riktiga matkassarna men det glömde jag tyvärr att fotografera. Nåja.
Första middagen blev viltskavspanna.

Viltskav, svamp och purjo skulle fräsas ihop. Men eftersom vi är skåningar och vill ha sås till all mat, slängde jag i ett par matskedar creme fraiche också. Till det serverades ris och en härlig nykokt balsamlingonblandning.

Som jag har sagt innan, varför inget grönt på tallriken?? Några gröna bönor hade varit jättegott till, tex. Och ganska enkelt att slänga med. Och om inte kassens budget medger det, kanske man borde rekommendera lite extra grönt så kan man ju köpa det när man ändå är i affären och hämtar kassen. Jag upplever inte mig som någon grönsaksfantast, men jag saknar verkligen grönt här.
Maten var god, jag gillade att det var mycket svamp i maten, och lingonen var jättegoda, de kommer jag absolut att göra igen. Men jag måste erkänna att jag reagerade på att viltskavet var från nya Zeeland. Annars har jag faktiskt tänkt på att maten ofta varit ekologisk och närproducerad, men viltskav från Nya Zeeland, det hade jag aldrig köpt i vanliga fall.. Finns kanske någon förklaring till detta.

Och i köket börjar det bli klart, inte helt men ganska.

Nu saknar bara en list nere vid golvet. den är beställd, längtar efter att den ska komma. Och sååå himla nöjd jag är med att vi gjorde den här förändringen, det har blivit så mycket bättre.


Kommentarer
Postat av: Helene Langborg

Förstår att du är nöjd med köket, det blev ju perfekt :-)



Nja, viltskav från Nya Zealand kan ju göra en tveksam.

Tror jag berättat för dig att vi får hem Middagskorgen ibland ca 1 vecka i månaden. Mycket bra mat och mycket ekologiskt.

Vet inte om de levererar hos er, men det är superbekvämt att få det till dörren. Vi har en bit till affären så det är skönt att slippa handla någon vecka i månaden.



Kram Helene

2011-10-17 @ 22:12:35
URL: http://ullevidsdal.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor/Svärmor

På torsdag ska TV-programmet "Plus" ta upp ämnet "matkassar"! Ska bli intressant!

Kram!

2011-10-17 @ 23:37:05
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Aggie

Är det inte märkligt med alla dessa långa transporter, det är liiite svårt att förstå när man inte har hela bakgrunden. Men så vitt jag vet har vi ganska gott om vilt i vårt land....

Maten såg god ut, men jag håller med dig, lite mer färg, man äter med ögonen också och så är det ju nyttigt också.

Köket blir jättefint och många lådor att ha saker och annat i.

Nattkram

2011-10-18 @ 00:20:06
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Sonja Sell fran Tyskland

Jag instämmer med Aggie - det är inte vettigt med transporten av mat som finns väl ochsa regionalt. NZ är inte precis runt knuten...

Nyss lärde jag mig att det finns canadiska sötvattenkräftor i tyska insjöar, tydligen insläppt fran tyska turister som plockade upp dem i Sverige. Är det sant att ni har uttsatt miljontals canadiska Kräftor som är uthärdigare än det vanlige svenska sorten, bara därför att det finns en enda vecka runt kräftpremiären där ni äter dem?

Höstliga hälsningare fran Marburg!

Sonja

2011-10-18 @ 08:37:28
Postat av: Vivi

Jättesnyggt blev det i köket, härlig yta! Och du stort grattis på din födelsedag, hoppas du får det bra kram kram från en annan Vivi

2011-10-18 @ 09:21:10
Postat av: Aggie

Nånting säger mig att det är läge att skicka en Gratulation idag, kan det stämma, jag vet inte hur eller varför jag tror det....Gratulerar, gratulerar i alla fall!

Kram

2011-10-18 @ 10:33:18
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej Vivi! Så bra det blev i köket. Lingonen lär goda, var det bara att tillsätta balsamvinäger eller var det något mer? Ha en bra födelsedag! Kram Maria Z

2011-10-18 @ 14:05:04
Postat av: Susanne

Hejsan! Ja i dag är jag också inne på din blogg,du bad ju kommentera så det är bäst att lyda så att du känner pressen att skriva lite oftare( ha,ha)Så fint köket blev.Ha det bra.Kram Susanne

2011-10-18 @ 16:00:38
Postat av: Jennie

Så snyggt köket har blivit! Ja det var det ju innan också förstås, men det blev ÄNNU snyggare.

Kram Jennie

2011-10-18 @ 21:56:49
URL: http://skogslunden.blogspot.com
Postat av: Pia

Hejsan

tack för en otroligt fin blogg. Följer den med glädje. Jag har även en liten fråga till er. Hur högt har ni gjort erat staket. Skall nämligen börja med det och tycker att erat ser väldigt bra ut. Hur långt har ni mellan stolparna kan jag ju passa på att fråga oxå. Mvh Pia

2011-10-19 @ 10:54:25
Postat av: emelie

såg otroligt välsmakande ut och köket var ju verkligen läckert..!

2011-11-01 @ 10:08:42
URL: http://emsiiiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0