Onsdagsmiddag

En mysig tradition som vi brukar försöka hålla på, är att vi äter middag hos min syster varannan onsdag och så äter de här varannan. Denna onsdag kom de hit och jag hade fördubblat allt för dagens recept för att det skulle räcka. Vi lagade Portergryta.

800 gram högrev var med i kassen och vi köpte nästan ett kilo till. Men efter jag hade skurit bort alla senor och hinnor så var där inte mer än ett drygt kilo kött kvar. Jag kanske är väldigt noggrann med senor och sådant, men jag vet att om jag får en sena i munnen så kan jag inte äta mer, det är så hemskt.
På bilden ser man också lök och vitlök i grova bitar som skulle brynas tillsammans med köttet.

När det var brynt hällde man på porter (öl) och soja, kryddade med salt och peppar och i med några lagerblad.
Sedan fick det koka i ett par timmar. Jag fuskade i ett par buljongtärningar, för att höja smaken något (jag vet att det inte är nyttigt, men det är ju så gott).
När grytan kokt färdigt blandade jag ut lite av såsen med majsena, lite grädde och några matskedar gelé. Det stod att man skulle ta upp köttet och sila spadet, men det tyckte jag var synd, jag plockade upp lagerbladen med en pincett i stället.
Och så kokte jag palsternackor och potatis i lika delar och gjorde mos av.

Baconfräs och gröna bönor hör alltid till favoriterna, lika gott som vanligt.



Det var mycket god smak på grytan. Jag gillar långkok, men det är så sällan jag kommer ihåg/orkar göra något som ska stå och koka i flera timmar.
Tyvärr var det alldeles för lite mat, kan iofs bero på att jag slkär bort allt vitt från köttet, men även moset var snålt tilltaget. Nästa gång kommer jag att ha i morötter i grytan, tänk vad goda de skulle bli av att koka med i den mustiga buljongen. Och så skulle jag vilja ha mer grönt till, en sallad eller kanske brocolli. Självklart kan man lägga till sådant själv, men när man köper kasse så tänker man att det ska var uttänkt lagom.

Sötaste Ellabellabus plockade blommor åt sin moster på vägen hit. Tack hjärtat!

Kommentarer
Postat av: Mamma/Mormor/Svärmor

Det där med att skära rent köttet och att inte kunna äta mer om man får en sena i munnen - det har du nog dessvärre från mig...

Därför köper jag aldrig högrev eller liknande, utan gör grytor på oxstek eller rostbiff.

Men god låter er gryta i alla fall!

Ses, kram!

2011-09-22 @ 00:24:19
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Paula

Jag hade nog också skurit bort en del. Men det såg väldigt gott ut!!

2011-09-22 @ 07:47:35
Postat av: Vivi

Vilken härligt tradition med middagar hos varandra! Det ser gott ut!

Kram Vivi

2011-09-22 @ 12:07:23
Postat av: Vivi

Vilken härligt tradition med middagar hos varandra! Det ser gott ut!

Kram Vivi

2011-09-22 @ 12:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0