Utesittplatser

Det är så härligt att ha många platser att sitta på utomhus. Många små sittgrupper gör att trädgården känns så välkomnande och mysig tycker jag. Här kommer våra:

Här sitter vi oftast, fast det egentligen är den tråkigaste platsen. Men den är nära både kök och grillplats, och har sol ganska länge på kvällen, så det blir oftast här vi sitter och äter middag.

För eftermiddagsfika passar denna lilla plats mitt ute på gräsmattan utmärkt. Tanken är att det ska växa upp ännu mer runt omkring så att det nästan blir lite berså-känsla.

Här är det sol allra längst på kvällarna, och egentligen borde vi använda denna plats mer än vad vi gör.

Det får nog bli ett glas vin där i kväll.

Drink före maten tas oftast här, i pergolan. Där är ganska mycket vandrande skugga och varma dagar sitter vi gärna där mitt på dagen också.

Frukosthörnan, här är sol från halvtio ung, så tidigare frukost än så får intagas på annan plats. :)

Midsommar

I år hade vi en lugn midsommar med bara två familjer på besök.. Vi hade knytkalas och det blev jättetrevligt.
Vädret var skiftande och vi bestämde oss för att duka inomhus:

Lise sommarblommor från trädgården fick skapa midsommarstämning

Snapsglasen köpte Micke på en auktion en gång, jag tycker att de är så vackra.

Schersminbusken är på sitt mest generösa humör, och en hel del kvistar får hamna inomhus.

En bukett på soffbordet De doftar ljuvligt.

Nypotatis och en massa sorters sill,

Silltårta, matjespirog och en underbar lax..

Josefin fick en krans innan hon gick iväg till sin fest.

Seaside Magazine

Klicka på länken och läs om Humlebacken i Seaside Magazine!

Underbara The Lodge

Som en del av er säkert minns så åker Micke och jag alltid någonstans när vi har bröllopsdag. För två år sedan var vi på underbara The Lodge på Romeleåsen. Där är så vackert, och stället är så fantastiskt att jag gärna skulle vilja åka dit igen. Nu har de en tävling på The Lodges Facebookgrupp som går ut på att man ska bjuda in så många som möjligt till tävlingen. Klicka på länken och gör det du också. Jag kan garantera en fantastisk upplevelse.

Receptionen och restaurangen ligger där den gamla våffelstugan låg, om nu någon mer än jag kommer ihåg den.

Hotelldelen ligger precis intill. Visst är det läckert med New England-stilen på allt!

Vårt rum hade dörren längst upp till vänster på denna bild.

Bekväma sängar och härligt prassliga lakan!

Liggande vit träpanel går alltid hem hos mig.

Snygga förvaringsmöbler

Fräscht badrum

Det finns en del småhus också och välskötta planteringar därimellan.

Gången utanför vårt rum. Jag gillar den blågråa färgen i kombination med trä och vitt. Riktigt stilfullt!

Och eftersom Romelåsen är en hög punkt i SKåne så blir det en fantastisk utsikt, både från entrébalkongen

Och från fönstret på vårt rum.

Breda trägångar att förflytta sig mellab byggnaderna på.

Altanen så som den såg ut då, för två år sedan, jag tror att de har byggt om där nu.

Underbar utsikt även här. När vi var här, så började vi med afternoon tea på altanen, det var så himla gott och mysigt.
Sedan åt vi en middag som var så delikat att jag glömde ta bilder på den. Jag minns att serveringen var så läcker, man fick mat i glasburkar, i porslinskålar, i något som liknade vaser, på skärbrädor, ja på alla sätt utom de traditionella.

Inne i Loungen var det samma New Englandstil som i resten. Här kunde man sitta med en liten drink eller sitt afternoon tea.

Man kunde faktiskt se ända till Lund.

Sedan gick solen ner

och månen upp...

Ja vad kan jag säga, mer än att om ni får möjlighet ska ni besöka detta underbara ställe!

Det blommar!

Oj vad jag har inte skrivit på länge... Det finns en massa anledningar till det, att vår dotter har tagit studenten är en av dem, en annan att vår son krockade med moppen ett par dagar före studenten.. Allt var kaosartat, och dessutom blev dottern sjuk.. Men Max klarade sig med lite huvudvärk, trots att hans huvud krossade bilrutan.. (tur att han hade hjälm)

Och Josefin hann bli frisk till studenten:

Allt blev bra, men det var en ganska besvärlig vecka. 100 personer i trädgården som skulle ha mat och dryck.. Härligt att så många kom och kul att allt blev så bra.

Men nu tar jag nya tag och komemr igång med bloggen igen, ska försöka i alla fall.
Idag har jag varit ute i trädgården och tagit lite bilder av blomsterprakten. Jag tror att det måste vara ros-år i år, jag har aldrig sett så mycket rosor.

I rosenrabatten utanför altanen står de flesta av de gamla rosor vi räddade från sommarstugan. Den stora rosa buskrosen som står längst bort var två höga pinnar för 9 år sedan när vi köpte huset. Den tackar verkligen för uppmärksamheten i år, blommar som aldrig förr. Och jag älskar dess blommor:

Som rosa pioner, och de har en ljuvlig doft, alldeles lagom.

När de slår ute lite mer blir de yttre bladen nästan vita, det är så himla fint.

Denna lilla söta sak står nästan under den stora buskrosen, får nog flytta den till nästa år.

Likaså den här vita, som är en Schneewittchen som vi köpte till sommarstugan 2003 och sedan flyttade runt för att rädda när vi byggde huset.

Och den här gula rackaren trodde jag att jag hade gett bort, men jag har lite svårt att skiljas från den nu, trots att jag inte ska ha något gult i min trädgård...

Honungsrosen som jag köpte förra året blommar... och den har massor av knoppar. Å vad jag har längtat efter en vild och galen honungsros. Och nu har jag två. Härligt!

Av någon anledning blev det ett par röda klätterrosor i fjol också, och de är så vackra redan.

I rabatten i gången mellan garaget och huset, det som vi ibland kallar Humlegränd, satte vi Bonicrosor när vi flyttade in, alltså för 3 år sedan. De har också massor av knoppar i år.

Som sagt, massor!!

Och de har ju bara så söta blommor!!

Man kan ju tro att vi bara har rosor men här står ett gäng riddarsporrar och sträcker på sig, jag älskar den blåa färgen!