Mer bak

Idag har det blivit bondkakor, enligt min mammas mumsiga recept och kanelprickar som jag har hittat jag vet inte var.

Bondkakor












Detta var bondkakorna, receptet kommer här:

Bondkakor (c:a 60st)


200g smör
2 dl socker
1 msk sirap
1 dl mandel
1 1/2 tsk bikarbonat
5 dl (300g) vetemjöl
Blanda margarin, socker och sirap.
Hacka mandeln och tillsätt den.
Blanda mjöl och bikarbonat och rör ner det i smeten.
Forma degen till rullar 3 – 4 cm i diameter och ställ dem kallt att stelna.
Skär dem i skivor, 4 – 5 mm tjocka och lägg kakorna på smorda plåtar.
Grädda i 175° i 12 – 15 min.

 

 

Kanelprickar






Och så receptet:

Kanelprickar

Det här behövs till 45 knapriga "non-stop-kakor":

 

100 g mjukt smör
1/2 msk sirap
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 äggula

Rör smör sirap och socker poröst.
Blanda i mjöl och kanel.
Rör ut bakpulvret i äggulan och blanda det i degen.
Låt degen vila i kylskåp i ca 30 min.
Sätt på ugnen på 155°C.
Dela degen i fyra bitar.
Rulla ut varje bit till en fingertjock längd.
Skär dem i centimeterstora bitar och rulla till kulor.
Lägg dem på plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda i ugn ca 20 min.


Kommentarer
Postat av: sandra

hej snubblade in på en liten spindeltråd men jag kan VERKLIGEN inte gu utan att beundra din blogg.. Vilket hus va fint det är.. Ha en trevlig helg kram sandra

2008-12-06 @ 18:36:45
URL: http://smks.blogg.se/
Postat av: Susanne

Bondkakor är mina favvo till jul tillsammans med kola/ingefärakakor:)



Kanelprickarna måste provas förståss!!!:D



Susanne

2008-12-06 @ 19:01:13
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Charlottas hemmaplaner

Hej Viveka!



Vilka smaskiga kakrecept du bjöd på idag! Jag brukar alltid baka småkakor till jul och kommer prova dina recept. Men just nu är det bara flyttning på agendan.... Jag lägger in mitt recept på de danska pinnarna så fort jag hinner innan jul.



Kram & trevlig lördagskväll!



//Charlotta.

2008-12-06 @ 19:37:12
URL: http://hemmaplaner.larssonslounge.se/
Postat av: Petronella

2008-12-06 @ 19:59:12
Postat av: Petronella

Gottigotti! Ha en mysig andra advent! Kram Petronella

2008-12-06 @ 20:03:34
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Gúa

mmmmmm...så gott detta ser ut!

jag som är så dålig på att baka, sitter här och gör vågen!!

Det är ju, så underbart mysigt m. julbak...

säger de..;)

Jag tycker om att äta det..:)



Kram på dig...

2008-12-07 @ 01:18:41
URL: http://hviturlakkris.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor

Jag känner igen både kakor och burkar!

2008-12-07 @ 10:36:13
Postat av: Liz

Min Mamma hade en exakt likadan burk till sina shackrutor som hon bakade varje jul.

Det var ett barndommsminne som knacka på kan jag lova.

Kram och ha en trevlig 2,a Advent.

2008-12-07 @ 15:28:55
URL: http://chiclady.blogg.se/
Postat av: susanne rönnerling

Halloj i fd stugan

Fint ni har det!!!

Tack för recepten.

Kram

Susanne R

2008-12-07 @ 17:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0