Ännu mer trädgård..

Vilket underbart väder vi fick idag. Höst när den är som bäst. Konstigt att det kan skifta så från igår till idag..
Så nu blev det lite gjort i trädgården igen, härligt. Jag älskar att dra på stövlar och handskar och rota fram ett par spadar.
Det som stod på schemat idag var att äntligen gräva upp alla de växter jag flyttade för ett år sedan när sommarstugan skulle rivas och vi tänkte att rädda det som räddas kan. Jag använde 5 pallkragar och planterade en massa favoritblommor.

Först fixade mamma och jag (ja hon kommer varje dag om jag vill det... hon är helt fantastisk) i strandrabatten, som är placerad vid poolen så att gräset ska svaja och ge en viss strandkänsla. I den planterade vi strandtrift och strandveronica. Sedan petade jag ner ett helt gäng agapanthus som jag hoppas ska kunna klara sig ute. De har stått ute sedan förra hösten och de har blommat så fint i sommar. Egentligen ska man ta in och vinterförvara, men här nere i söder kan man ha tur.

Sedan ska det vattnas

Här är rosenrabatten som ligger nedanför altanen. Inte mycket för världen nu, men den blir nog fin nästa sommar, hoppas vi.

En ros som blommar fint är där i alla fall.


Sedan var det lite som skulle till örtagården. Vi grävde ner lite pioner (en verklig favorit) och lite tulpanlökar.



Om ni kisar med ögonen så kan ni se hur kryddor och blommor växer ihop och bildar en grönskande matta med öar av blommor och dofter.

Husets framsida

Vi var på Åbergs i Ystad i förra veckan och handlade bland annat dessa buskar som ska grävas ner så snart de har en plats att grävas ner på..

Se så fina rosa snöbär, eller smällebär som vi brukar kalla dem.

och så lite kärleksört.

Kommentarer
Postat av: Lösvirkesbyggarna

Hoppas att du kommer att ha tur med dina nyplanterade agapanthus! Det skulle vara roligt att bo i en varmare zon än zon 4 (3 om vintern är riktigt mild), men man får göra det bästa av det man har! Det begränsar antalet växtsorter lite, men det finns tillräckligt mycket att välja bland ändå! : )

Kram Anna

2008-10-06 @ 20:56:03
URL: http://annajoakim.blogspot.com
Postat av: ikakansjälv

Va roligt att få se en hel karta över hur du/ni hade tänkte det i trädgården. Till våren kommer du ha knoppar överallt. Katten på taket var ju perefekt!! /Ika

2008-10-06 @ 21:36:46
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com/
Postat av: Sofias

Åh vad du/ni är duktiga! Och vilken energi, kommer att bli så fint!!!

Hoppas att vi får se hur det ser ut nästa år...

Tack för alla fina bilder och ert hus/tomt skulle absolut vara med i ett sommar nummer av Sköna Hem alt Elle interiör.

Ha det gott!

Sofias

2008-10-06 @ 21:40:30
Postat av: Lisa

Ja, idag var det riktigt trädgårdsväder! Helt underbart till skillnad från igår!



Åh, så flitiga ni är! Jag kan visst tänka mej hur fint det blir! Jag kan verkligen se de vackra rosorna mot det vita räcket vid altanen! Oj, så vackert det blir. Och även lökar planterar ni!

Vilken vår ni kommer att få! Oj, vad det kommer att växa!

Ett litet tips sen i vår - börja med "kisshink", späd med vatten ca.två tredjedelar! Du anar inte vad blomstren gillar det!!! Inget gödslar så bra! Gammal beprövad metod!



Kram

Lisa

2008-10-06 @ 22:47:40
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Magica

Vilka fina kvarter ni ordnar med gatsten.

Ser ut som korsgången i en klosterträdgård! =)

2008-10-07 @ 10:31:15
URL: http://magicasgarden.blotspot.com
Postat av: Linda

Ni skapar så otroligt vackert kring er!! Det skall bli skoj att få se allt "på riktigt", jag får ta och slita mig från Fia när jag är där och smita över till er =)

2008-10-08 @ 00:07:37
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilket jobb! Ni kommer ju att få en vacker trädgård redan nästa sommar. Jag beundrar eran energi :)

2008-10-09 @ 11:51:01
URL: http://mollyshus.blogspot.com
Postat av: Annelie

För det första- vilket otroooligt vackert hus och trädgård! Sitter här och googlar fasadfärger, då ditt hus dök upp. Vi är i färd med att bestämma kulör till vårat "nya" hus. Den du/ni har på dessa bilder är fantastisk! Får jag vara så fräck att fråga om du möjligtvis har färgkoderna och vill dela med dig? Jag skulle bli superglad verkligen! Ha det gott! Mvh Annelie

Svar: HejVad kul att du tycker om vårt hus. Vi är ganska nöjda själva faktiskt.:)
Färgen som vårt hus är målat är specialblandad, Colorama i Trelleborg bör kunna ge dig receptet.
De borde veta vad du menar om du frågar efter: S0702y Colorama Alcro genuin Täckfärg YO1400

Lycka till
Viveka på Humlebacken

2013-05-06 @ 21:25:48
Postat av: Annelie

För det första- vilket otroooligt vackert hus och trädgård! Sitter här och googlar fasadfärger, då ditt hus dök upp. Vi är i färd med att bestämma kulör till vårat "nya" hus. Den du/ni har på dessa bilder är fantastisk! Får jag vara så fräck att fråga om du möjligtvis har färgkoderna och vill dela med dig? Jag skulle bli superglad verkligen! Ha det gott! Mvh Annelie

2013-05-06 @ 21:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0