Trädgårdstema torsdagar i februari

Varje torsdag i februari har vi pratat om trädgård i många bloggar. Här kommer lite favvobilder som visar lite av vilken känsla jag vill ha i min (oj, vår) trädgård.

Först ett par härliga bilder från Heidi Palmgrens fantastiska skapelse. Så här vill jag egentligen inte alls ha det, men jag gillar det där att man inte ser hela vägen fram och att det känns som om man är lite nyfiken på vad som händer längre bort. Detta ser mysigt ut, som grund, men jag skulle vilja ha mycket mer busiga blommor runt omkring.

Denna bild är också från Heidi Palmgren, på dess två bilder ser man kontrasten mellan det strikta och det vilda. Härligt!

Denna bild är från en engelsk trädgård, underbar tycker jag, även om jag inte vill ha exakt alla detaljer.

Också engelskt, underbar blomsterbacke, skulle så gärna vilja ha det så här..

och så här...

Gillar att gräsmattan måste anpassa sig efter blommorna. Slinger är mysigt. Tycker också att de har lyckats så fint med höjderna i rabatterna här. Hur ska jag nånsin komma i närheten...?

Underbart hus med en fantastisk rabatt framför, precis i de färger jag vill ha, mycket vitt, en del blått och rosa. Och titta på rosen som klättrar..

Kolla hur blommorna häller sig över stenkanten...

Kanske inte precis min stil på allt, men ändå, en härlig känsla.

Så vad gör man? Såååår.

Här ser man faktiskt ett projekt som avstannat... fönsterfodret i pannrummet ska målas, slarvigt!

men man ser också att riddarsporrarna som jag sådde förra veckan har grott och vuxit ett par cm. Fantastiskt!

nåja, en del har bara tittat upp över jordkanten..

och de små, små tobaksplantorna har också tagit sig. Så himla mysigt. Nu måste jag bara komma ohåg att gå ut och vattna.. såå lätt att glömma.

Kommentarer
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Presis just så vill jag också ha det. Lummigt och grönt och vackert och underbart.

kram

2009-02-26 @ 21:00:26
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Stenlycka

Vilka vackra trädgårdbilder du visar. Jag längtar så efter att få börja pyssla i min trädgård.

Ha det gott!!!

2009-02-26 @ 23:15:47
URL: http://stenlycka.blogspot.com
Postat av: tulipa

hej!

Jo lite tomt blir det ju allt...det har varit en väldigt rolig utmaning. Och härligt med variationen på bidrag. Du hade hittat underbara bilder att drömma sig bort till!

Handplockat skulle väl fortsätta lite till...

Tycker du vi borde köra på?!



Nu är det dags att säga God Natt!

2009-02-26 @ 23:44:47
URL: http://liljorochtulpaner.blogspot.com
Postat av: Brunkullan med mosipperötter

Så mysigt med lite frösådd! Måste ta itu med det snart:)



Undrar om du inte behöver lite mer ljus till dina småttingar..?

Köp en växthuslampa (kolla på Blocket först!) och häng ovanför. Vanliga lysrör och glödlampor blir för starkt. Ha timer på den.

Eller ställ sådden i ett större, ljusare fönster som inte har för stark vårsol (småplantors fiende!).



Risken är att dina tobaksplantor blir lite för rangliga annars.



Just tobaksplantor sådde jag för några år sen. Fick massor!! Väldigt tacksamma att så själv.

Och jag hade valt doftande, så min altan luktade sååååå gott:)



Susanne

2009-02-27 @ 06:58:48
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Merja

Härliga bilder Viveka! Visst är det underbart att så och se det spira.Har du vägarna förbi Blekinge är du välkommen att gräva upp plantor hemma hos mig./Merja

2009-02-27 @ 09:14:07
URL: http://detlillahuset.blogspot.com
Postat av: Åsa Taflin

Hej !!



Jag tycker absolut att vi fortsätter med dom härliga trädgårdstorsdagarna !!!!

Nu skall jag kika runt på din fina blogg.

Ha en alldeles underbar fredag.

Kram Åsa



2009-02-27 @ 13:03:32
URL: http://etthusfylltavdrommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0