Trädgårdsland

Ända sedan vi flyttade in för två år sedan, har jag tänkt att vi ska ha ett trädgårdsland. Jag vill kunna ha hallon, jordgubbar, rabarber, och så lite plats för sådder, som tex spenat och sallad. I vår trädgård har det liksom inte funnits någon naturlig plats för ett trädgårdsland, förrän nu när vi byggde kattstängslet. Nu föll bitarna på plats och vi kan utnyttja vår trädgård mycket bättre.

Vi började med att gräva upp gräsmattan i ena hörnet av trädgården. Det var faktiskt det jobbigaste och det tråkigaste.

Micke grävde det mesta, man han fick lite hjälp av mig...

och lite av Max.

Katterna lekte på gräsmattan under tiden.

Så beställde vi singel, eller naturgrus eller vad det heter. Den ser helt brun och tråkig ut när man får den, men den blir såå fin när man spolar den.

Idag när Micke kom hem från jobbet så satte vi igång med själva trädgårdslandsbygget.
Först kratta så att det blir jämnt.

Sedan lade vi ut brädor ung där vi skulle ha planteringslådorna.

Sedan satte Micke igång att såga.

Jag passade på att njuta lite av min favoritrabatt... Nu blommar en hel del i den och det är såå härligt. Lagom rufsigt:)

Sedan skruvade Micke ihop lådorna.



Mellan lådorna lade vi markduk och fyllde sedan på med singel. Det var ett slit kan jag säga, men nu är hela singelhögen borta. Nu ska vi bara köpa jord och fylla på i lådorna. Jag skulle gärna känna någon i närheten med häst så att jag kunde åka och hämta hästgödsel.

Nästan färdiga.. Fler bilder kunde jag inte ta, för det blev helt mörkt. Men i morgon ska jag försöka ta någon bild på hur det blev.
Godnatt:)

Kommentarer
Postat av: Aggie

Men så bra det ser ut att bli, kanon! Och det är ju så kul att i alla fall ha lite grönsaker som man kan plocka in.



Det ser ut som om det kommer att kunna bli en hel del!



Det var riktigt roligt att få se bilder på detta projekt.



Och din rufsiga rabatt ser helcharmig ut....tänk när man kan ta in egna blommor från trädgården, det är väl mysigt.



Kramar

Aggie

2010-06-16 @ 00:03:16
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Aggie

Jag igen!



Glömde säga att så fint det är med gullregnet och staketet är ju sååå fint. Det ser sådär pyssligt ut.



Och pissarna är föööör söööta....så bra att dom kan vara ute nu!



Kram igen

2010-06-16 @ 00:05:11
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: malin björling

vad bra det blir, din man kvalificerar sig till århundradets handyman tycker jag, vad bra form ni kommit på.

2010-06-16 @ 00:19:32
URL: http://cherries-malina.blogspot.com
Postat av: sabrina

Det ser uta att bli som ett riktigt "önske"- trädgårdsland. Ser fram emot att se fler bilder! =)

2010-06-16 @ 05:21:11
Postat av: Vivi

Så fint! Det blir ju underbart, perfekt plats där! Tänk vad roligt det är när man har gjort en sak så kommer nästa på plats! Nu blir jag riktigt avis på ert stora land! Åh så kul att få se mer bilder sen, och vad ni sliter, jag vet hur tungt det är att gräva upp gräsmatta och sen släpa på sten och singel mm, vad ni är bra! kram från Vivi soltorp

2010-06-16 @ 06:47:58
Postat av: Annika

Det blir super! Ser ut som om det var tänkt från början att landet skulle ligga just där. Tänk så det kan bli. Det blev så fint med kattstängslet. Kan tänka mig hur det kommer att bli om några år. En härligt rumsplanerad trädgård. Ha en glad sommar och njut av allt. Kram Annika

2010-06-16 @ 08:21:16
Postat av: Eva Linnea

Så snyggt! Ser fram mot fler bilder. Bra med inspiration, för jag håller ju på själv nere i Småland och anlägger en anständig trädgård. Båda rabatter och köksträdgård ska det bli så småningom. Kram Eva Linnea

2010-06-16 @ 08:59:51
URL: http://haxorochanglar.blogspot.com
Postat av: Living up North

Vi blev lite lata och lejde in en traktor med jordfräs när vi skulle göra vårt köksland, i år blir det dock bara potatis där. Vi fick ett tips om att man ska odla potatis och bara potatis första året om man haft mycket ogräs (typ kvickrot) där man anlägger landet. Vilket vi typiskt nog hade.... Det här var bra inspiration för nästa år när vi ska göra finliret :D

2010-06-16 @ 09:43:58
URL: http://livingupnorthphotos.blogspot.com
Postat av: Fia

WOW! Snyggt!!

2010-06-16 @ 09:51:49
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag vet ingen som är så ambitiösa som i när ni satt igång ett projekt och snabba beslut är det också. Ser fram emot bilder med lådorna fyllda :).

2010-06-16 @ 10:42:49
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor

Ja, jag håller med "föregående talare": Ni är rent otroligt ambitiösa när ni har föresatt er något!!! Hålla på ända tills det blir mörkt...

Men det ser verkligen fint ut! Kommer nog över och kikar litet senare idag!

Kram, Mamma

2010-06-16 @ 11:01:57
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Caro / Karlsebakken 37

Mmm, så fint det blir! Håller med andra Caroline här ovanför; det går så himla fort när ni sätter igång nya projekt. Svisch svosch så är det klart likosm!? Ser så härligt ut med trädgårdsland, till och med så att jag som nästan är totalt ointresserad får lite lust att plantera jag också. Hittade för övrigt ett underbart reportage i en dansk trädgårds/inredningstidining om syrener så nu har jag totalt snöat in på att plantera det ute i trädgården. Får se till hösten vad det kan tänkas bli...!



Hoppas allt är bra med er annars, stor kram!

2010-06-16 @ 12:05:28
URL: http://www.karlsebakken37.blogspot.com
Postat av: A House With A View

Åh så fint det blev! Ser fram emot fler bilder på ert trädgårdsland:)



Kramiz aka

2010-06-16 @ 19:58:58
Postat av: charlotte

hej!! supersnyggt!! byggde i våras egna lådor, men av gatsten istället. Tyckte det blev för mycket jobb med lådorna. Enklast hade ju varit att köpa tryckta bräder.....men det kan man ju inte odla ätbara saker i .......Vad har du behandlad dina med? Det blir ju så snyggt!!

2010-06-16 @ 23:15:22
Postat av: Nina

Oj va fint!! och vilket slit jobb ni gjort. Otroligt snyggt som allt hos er.



Hälsningar

nina

Postat av: Möllebacken

Vilket jobb! verkligen snyggt. Ska bli spännande att få följa detta projekt. Vilken lycka att få ha ett sådant fint trädgårdsland.

Kram / Pella

2010-06-17 @ 21:17:10
URL: http://millonthehill.blogspot.com
Postat av: Erika

Jag tog mig till närmsta stall och frågade, inte svårare än så.

2010-06-20 @ 21:46:49
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Helene Langborg

Så fint det ser ut att bli.

Hur blev grillplatsen?



Odlingslådor är något av det första jag vill göra i vår trädgård, saknar det, odling, så mycket nu när vi bara har balkong.



Ja, projekten lär ju inte ta slut i första taget ;-)



Kram Helene

2010-06-21 @ 23:17:40
URL: http://langborgsullevidal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0