Gästtoagolv, japanska körsbär och en viktig fråga!!!

I dag åkte jag ner till huset igen, och då hade de satt kaklet på gästtoans väggar
image421


och när jag kom tillbaka en stund senare hade börjat på golvet.. det blir så himla bra!
image420

Väggkaklet kommer från Byggfabriken och ska bra gå halvvägs upp på väggen. Golklinkersen är från Kerma I malmö och jag tycker att det blev så himla fint med den svarta randen runt alltihopa.
image422

I trädgården hemma i vårt gamla hus, blommar de japanska körsbären redan. Det är nog rekordtidigt.
image423

En fråga till er som läser:
i vårt badrum har vi vitt kakel på väggarna.
image404
Vilken färg ska vi ha på fogarna? Alternativen är vitt och ljusgrått. Vitt är snyggast tycker jag, men är det praktiskt? Är det snyggt om 5 år? Kommentera gärna så att jag vet vad ni tycker!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Absolut grå fog, det vita är snyggt i början men blir sjaskig i färgen med tiden...

2008-04-01 @ 23:30:21
Postat av: Lisa

Det är ju en smaksak med kakelfogen, men jag skulle nog välja ljusgrått ändå, så rutmönstret framträder. Men, som sagt - en smaksak är det!
Åh, så snyggt det blir med golvet också!!

Kakelugnen i förra inlägget är ju också såååå jättefin!

Ha det gott!

Lisa

2008-04-02 @ 00:37:13
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Weronica

Grå fog! Jag tycker att det är snyggt med kontrasten mellan det vita kaklet och fogen. Vi skall ha vitt kakel på väggen och svartrutigt på golvet i vårt stora badrum och jag funderar på en mörkare nyans i fogen på väggen. Jag gillar det.

2008-04-02 @ 09:49:06
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: ruffa

Vitt är alltid snyggt!
Vet att det finns en vit fog som inte ska bli sjaskig. Tror Julia med bloggen julias vita drömmar använde den ... du kan säkert fråga henne
Lilla wc:n bli så fin :)
kram

2008-04-02 @ 11:04:25
URL: http://syster-ruffa.blogspot.com
Postat av: Caroline

Jag tycker huset är nåt av de finaste jag sett! Bor inte så lång därifrån :-)

2008-04-02 @ 11:09:56
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Mamma Mia

Nu har jag gått för långt och blivit blogg-beroende tror jag. Sitter här med matlådan framför datorn och går igenom favoritbloggarna.

Vit fog är snyggast tycker jag, det blir ett mer vilande intryck. Vi renoverade ett badrum med vitt väggkakel och vit fog. Ingen hantverkare tycker att man är klok.. men det struntade jag i. Efter 3 år var fogen fortfarande fin (sen sålde vi huset så jag vet inte fortsättningen). Eventuellt kan det bli något gul fog nära vatten (badkaret och tvättställ). Jag skulle inte välja vit fog i dusch om du har vitt kakel där, men i övrigt JA. Jag kommer välja vitt kakel och vit fog igen i nya huset. Dessutom finns det fogskyddmedel, samt fogtvättmedel att stryka på vid utsatta ställen som gör det mindre känsligt. Fråga i färghandeln.

Det som kan vara känsligt - fick jag erfara - var att damm fastnade i fogen när jag våtdammtorkade väggarna. Därför blev det dammvippa och dammsugare innan våttorkning. Lite bök, men fint är det med vita väggar. Jag står i alla fall ut. Ja, det är en svår avvägning det där med fint och praktiskt. Lycka till i beslutet!

2008-04-02 @ 11:44:51
URL: http://mammamiashomesweethome.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Hejsan!
jag ska först svara på din fråga om fogen här på dijn sida till mig sa dom att ljusgrått var mycket bättrer för de blir inte lika gult som vit fog. Så vi har tagit ljusgrått. Gör ni mycket själva? jag har inte hunnit titta runt så mycket ska göra de nu :) lycka till ni med. När ska ni flytta in? vi ska flytta in sista april.

2008-04-02 @ 12:30:43
URL: http://husbyggetfalun.blogspot.com/
Postat av: daniel

Men oj oj oj vilket stort och fint hus hur stort e de? :) jätte fint verkligen

2008-04-02 @ 12:34:12
URL: http://husbyggetfalun.blogspot.com/
Postat av: Tina

Åh vad fint det blir...klassiskt rent och snyggt...av erfarenhet i ett tidigare husbygge vi gjorde så var inte vit fog nå bra...ljusgrå skulle jag gå på... Kram Tina

2008-04-02 @ 15:40:24
URL: http://imittvitahus.blogspot.com
Postat av: sommar-rummet

Hej! Om du väljer vitt blir det grått i alla fall med tiden. Fint hus ni bygger, verkligen!!! KRAM

2008-04-02 @ 16:10:14
URL: http://sommar-rummet.blogspot.com
Postat av: annaslantliv

Vi har ljusgrå och jag är supernöjd. Ska ta samma igen om det blir så att jag får den chansen... Ser ny ut fortfarande fast det gått 3 år och lite till sen vi gjorde badrummet. Vit hade nog inte gjort det.
Det är så roligt att titta på era husbilder, så snyggt det blir. Tidlöst och bra. Perfekt.

Har inte pratat med mina grannar, jag tänker inte göra det heller förrens jag har hört vad nästa steg blir. Avvaktar kommunens första utlåtande. Får väl höra något i början på nästa vecka kan jag hoppas.

Kram

2008-04-02 @ 18:27:07
URL: http://annaslantliv.blogspot.com
Postat av: Åskan

Inget lätt beslut. Vitt tror jag kan bli väldans snyggt. Grått är alltid snyggt men det verkar ju finnas grejor till att hålla fogen ren... Good luck! Kram

2008-04-02 @ 18:31:55
Postat av: ColonialEast

Åh vad fint det blir! Lite spooky - jag satt här designade badrummet och funderade på om vi skulle ha svart och vitt golv ... och så kom jag in här och fick se ditt golv.

Jag skulle nog ta vita fogar. Det är supersvårt. Båda är snyggt men vi har svarta fogar på grått kakel i vårt gamla kök och jag tröttnade jättefort på de svarta fogarna. Men det är en smaksak förstås. Det blir fantastiskt fint oavsett!!!

2008-04-02 @ 22:50:13
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Lillasyster P

Jag tycker absolut grå fog! Håller med om att rutmönstret kommer fram då och dessutom kommer det hålla i längden. Vitt... Njae..

2008-04-03 @ 16:15:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0