Julblommor

Precis före första advent var vi på julblommeshopping. Jag köpte ett helt flak vita hyacinter, ett flak vita julrosor och ett flak (=6st) röda amaryllis. Vet inte riktigt varför jag köpte röda i år, brukar alltid välja vita, men jag kände nog att det behövdes lite rött. Trodde att jag hade hittat riktigt mörkröda, men de visade sig vara ganska ljusa.
Jag satte in dem till första advent, men insåg snart att de skulle vara helt överblommade till ju, så jag ställde ut hela byttan med sex vackra blommor i garaget. Perfekt visade det sig, de blommar som allra vackrast nu.

Jag gillar masseffekten av 6 lökar med 2 eller 3 stänglar på varje. Hoppas nu att de håller sig över nyår:)
Hyacinterna placerade jag ut lite överallt, och precis inför julafton bytte jag ut dem, för då var första omgången överblommade. De andra hade fått stå ute och vänta på sin tur. Älskar vita hycinter, men tycker att det är lite tråkigt att de inte doftar.. Brukar ibland smyga in en blå någonstans bara för doften.





Och så favoriten bland favoriter. Julrosen. Brukar plantera ut dem i trädgården efter och de blommar så fint. Men nu har vi ju en ny trädgård, och alla mina gamla julrosor står i den gamla, hoppas att de nya ägarna uppskattar dem. Jag får börja om min samling av julrosor:)

Kommentarer
Postat av: Anette

Vilka vackra blombilder! Här är det mesta utblommat också, har en röd amaryllis med en knopp kvar att se fram emot. Tazetterna håller på att slå ut men de har blivit "inburade" i en stor ljuslykta eftersom barnen tycker att de luktar illa! Vad härligt att bo så att man kan spara julrosorna - här i fjällvärlden är det ingen idé att ens tänka tanken tyvärr.



God fortsättning!



/Anette

2008-12-28 @ 16:31:04
URL: http://eddans.blogspot.com
Postat av: gittan

Jag gillade verkligen den masseffekt du fick. Bestämt något att ta efter. Julrosor tillhör ju det tidigaste blommorna i trädgården, det och dess skönhet gör dem till en klar favorit även hos mig. att göra som du tycker jag är perfekt. Först njuta av dem inne och sen plantera ut dem / gittan

2008-12-28 @ 17:21:35
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Christina

Visst är det fantastiskt med alla julblommor ffa julrosorna. Den jag planterade ut för 2 år sedan blommade i somras med 48 blommor samtidigt otroligt vacker! Själv passar jag på att frossa i hyacinter över julen då min mkt allergiska syster firar med sin mans familj i år.

2008-12-28 @ 17:30:33
Postat av: Nettan

Härliga julblommor! Håller med om att det skall vara riktigt mycket..maffigt! Har gömt ett par blå hyacinter bakom soffan!;-)

Kram Nettan

2008-12-28 @ 17:39:13
URL: http://alanettan.blogspot.com/
Postat av: ColonialEast

Åh vad jag blir avundssjuk på alla dina blommor! För min del var det ju totalt onödigt att shoppa julblommor i år. Men superkul att få kika in och se hur du och alla andra bloggare har dekorerat och gjort sååååå fint! Kram!!

2008-12-28 @ 18:41:41
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Anette

Sååå fine bilder av dine nyydelige juleblomster! Har akkurat de samme selv;) Elsker også juleroser:)Skal passe på å få plantet de ut i hagen etter hvert.



Ha en fortsatt fin romjul og et godt nytt år!!



Klem Anette

2008-12-28 @ 19:19:23
URL: http://anetteshus.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ah sa fina dina julblommor ar! Kom precis hem till London igen och vara har klarat sig ok sjalva en vecka! Tack vare att huset ar kallt som ett garage. Vi stangde av varmen nar vi akte till Sverige och det verkar dom ha gillat. Hoppas julen i huset var harlig! Det ser valdigt mysigt ut i alla fall!

Kram Helena

2008-12-28 @ 19:21:04
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com
Postat av: Charlottas hemmaplaner

Visst är julens blommor härliga? Hos dig är intrycket maffigt pga att du satt så många blommor tillsammans. Läckert!



Tack vare vår flytt mitt i december så köpte jag mina julblommor sent. Så först nu börjar det prunka i krukorna hemma hos mig. Jag är mest nöjd med några amaryllis som är vita med rosa ränder. Det ser ut som läckra polkagrisar i mitt köksfönster. Vackert!



Kram //Charlotta.

2008-12-28 @ 20:24:02
URL: http://hemmaplaner.larssonslounge.se/
Postat av: Maria

Härliga blommor.



Jag brukar slänga ut hyacinterna också, tyvärr har jag också bara vita.



Amaryllisarna var helt underbara.

2008-12-28 @ 20:53:56
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej...



Länge sedan jag var här.... vill bara säga att jag läste HELA inlägget om varför man bloggar, och allt du skrev var så sant.... jag gillar inte heller låtsasbilder som man bara tar från typ Sköna hem osv. Det skall vara riktigt och äkta, kan också hålla med om att det är lite fånigt att skriva om sina barn som Lilla A, B eller C vad de nu heter.... men till skillnad från dig har jag aldrig lagt en bild på mig själv..... börjar kanske bli dags... hihi....



Din blogg, ditt hem, din stil och dina foton är underbara. Det var väl bara det jag ville säga egentligen, för hur var det hon skrev.... här får vi berömma varandra... hihi



Stor kram till dig.



//L som i Linda

2008-12-28 @ 20:58:13
URL: http://sandmellantarna.blogspot.com
Postat av: Eva

Hej

Skall erkännas att jag är här ofta och tittar på alla fina bilder och läser allt. Tyvärr har jag inte varit lika flitig på att skriva, men bättre sent än aldrig. Eftersom jag själv inte är av huslig eller pyntig natur så kan jag bara beundra allt och då menar jag allt. Man kan bara fortsätta drömma om att få bo så här någon dag. Kunde ju haft en liten chans om det hade varit jag som lämnat in rätt lottorad på Ica Maxi Helsingborg igår lördag, för det är någon som vunnit 110 miljoner i drömvinsten. Det hade räckt till många drömmar.



Hade nog blivit ett hus på landet med stall m m så man kunnat utöka sin verksamhet med att ta hand om hemlösa djur. Till skillnad från er har jag hittekatter i mitt boende. Fem stycken för att vara exakt. Dessa har vi hittat i buskarna runt huset där vi bor. Tyvärr är dom inte precis några bästa vänner, så det blir lite slagsmål ibland.



Hur går det för era katter? Blir det några hopp i granen? Alla blommor får stå där du ställt dom?

Har det blivit något kärleksfullt möte mellan de två? Då kommer det väl snart att flytta in ytterligare en liten birma i Humlebacken, eller?



Hälsa till Micke, säg att vi saknar honom på jobbet. Det känns konstigare och konstigare efterhand som fler och fler av de anställda som lämnar skutan.



Såg att du skaffat/fått nytt objektiv, Canons original förmodar jag att det blev. Jag har ett Sigma 18-200 till min Canon, jag gillar det för utomhusfotografering, men tycker inte riktigt om det för att foto inomhus. Får väl skaffa mig en riktig blixt också.



Ha det bra och jag kommer tillbaka här och tittar och skall försöka bättra mig och skriva lite varje gång i stället.



Hälsn Eva J i Helsingborg

2008-12-28 @ 21:42:38
URL: http://www.evasbilder.se
Postat av: Linda

Vilka uuunderbara blomster arragemang du skapat! //Linda

2008-12-28 @ 22:58:50
URL: http://medtidensomhjalp.blogspot.com/
Postat av: Proforma

Underbart! Gillar också när det är mycket blomor! Jag har lösa Amaryllisar, 3 stycken med 4 blommor på varje i en hög vas, alla utslagna nu och så vackert! Får se om jag får tillfälle att fota imorgon!

Ha det gott!

2008-12-28 @ 23:03:44
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag älskar julrosor..köpte 2 stycken som har blommat över och ska planteras ut..men nu har vi snö..så det får vänta.

Kram Lotta

2008-12-28 @ 23:52:28
URL: http://mittlivplandet.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Jätte intressant blogg, vi har just inlett vårt projekt "renovering" av hus och jag läste att ni hade limmat ert trägolv mot betongplattan.Jag skulle behöva hjälp med att hitta dom som gjorde det till er.

Tack för hjälpen

Fredrik

2008-12-29 @ 07:47:34
Postat av: Annika

Härliga bilder på dina julblommor! Jag njuter av mina julblommor hemma men börjar redan längta till vår och sommar då jag får börja böka runt i jorden utomhus. Ska bli intressant att följa fortsättningen av din trädgårdsplanering!! Tack för en jättebra blogg!

Hälsningar Annika

2008-12-29 @ 09:23:20
Postat av: maria

Hej Viveka, hoppas du och de dina haft härliga dagar. Det har sannerligen vi haft!



Vilken underbar prommenad du bjöd oss på, men vem fasen badar nu!!! Hua, jag badar inte om det är under 27 grader! Vilken viking.



Jag gillar dina julrosor, visste inte att det var just julrosor det där. Jag är verkligen kass på blommor. Vilken tur att jag har dig, min läromästare;-) Jag gillar även dina små arrangemang här och där. Det gör verkligen helheten på ditt fina piff. Jag syftar på de små silverkopparna tex i hallen med små grankvistar i. Du är verkligen fyndig och piffig di.



Er julafton såg verkligen supermysig ut, det är något visst att bara få vara med sina nära och kära så där, särskilt i ett nytt hus som man slitit så hårt för!



Jag håller med föregående kommenterare, jag längtar faktiskt till våren nu. Att få göra klart på tomten och att kunna plantera lite vackert (trots min oduglighet) Det skall verkligen bli härligt att få möta våren i ett nytt hus!



Kram på dig

2008-12-29 @ 15:49:44
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: ikakansjälv

Du slog på stort i blomhandeln, härligt att blommorna hann slå ut till jul. Väntar själv på att amaryllisen skall blomma. De vita hyacinterna doftar lagom men vi har så litet hus att en blå skulle räcka hela julen.

2008-12-29 @ 19:01:25
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com/
Postat av: hemmabloggaren

Håller med, julrosor är underbara. Har julrosor sticker upp lite här och var över hela tomten.

2008-12-30 @ 20:55:06
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0