Julgran

Tack för alla intressanta svar på gårdagens inlägg. Det var kul att se vad ni andra tycker och tänker.

Igår tog vi in granarna. Vi har köpt två kungsgranar, en till entrén och en till vardagsrummet. Jag vet att trenden säger taniga, klena nästan lite grå granar och jag gillar det, hos andra, men vi köpte stora kraftiga granar.

Den ser inte mycket ut för världen där den ligger..

Men den är ganska pampig..

Denna står nu i hallen/entrén. Den får inte plats någon annanstans i huset, för vi har bara 2.50 i takhöjd, och denna gran var högre.
Det ser ut som om den tar all plats i hallen, men det gör den faktiskt inte. Man får lätt plats att gå upp för trappan.

Hallen i granen skulle vara silverfärgad och glittrig, och den i vardagsrummet ska vara röd och julig.
Här är skattkistan till hallgranen

Men fy vad tråkigt att det inte går att fota en gran så att den blir lika vacker som på riktigt...
Denna bild tog jag i gårkväll..

och denna nu på morgonen. Inte ser man hur fin den är... ni får föreställa er!
Granen inne i vardagsrummet är inte riktigt färdigpyntad ännu, bilder kommer senare.

Kommentarer
Postat av: maria

Hej Viveka,



är lite stressad och känner att jag inte kan uttrycka de känslor jag har kring ditt härliga inlägg kring bloggande nu. Vill gärna, och gör det sen.



Fin gran förresten;-)



Kram Maria

2008-12-20 @ 11:14:12
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Gúa

Åhhhh, Viveka!

Sååå underbart vackert!

Så fantastiskt välkomnande i er...

"världens vackraste hall"! Jag riktigt känner det!



Jag läste ditt förra inlägg. mycket bra skrivet och massa frågor som hittade mitt huvud. Varför bloggar jag egentligen?!

Ju, för att det är så förbaskat kul..:)

Och efter att jag bestämde mig för kravlöst. Är det ännu roligare..:)



Hälsa familjen och må bäst!

Ser framemot din andra gran, med de vackra röda kulorna...mmm!

Kraaaaaaamen...

2008-12-20 @ 14:21:14
URL: http://hviturlakkris.blogspot.com
Postat av: caroline

vilka otroligt vackra granar men de kostade väl en del kan jag tro.

2008-12-20 @ 14:38:09
URL: http://www.metrobloggen.se/carrosblogg
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Jag tyckte den var helt underbar - speciellt på kvällen!



Men är du säker på att ni inte hugger er fram med machete när niskall uppför trappen? ;-)



Kram Maud

2008-12-20 @ 14:38:27
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Viveka, vilka fina granar! Vad glad jag blir när du skriver att trenden är taniga granar. Vi var just på vår tomt och högg ner granar åt oss. De är taniga.. Då är vi trendiga då.



Tack för kommentaren hos mig - jag förstod absolut att du tycker att man får göra olika och tänka olika och att du mest undrade. Och jag håller med - världen är också farlig. Det är därför det är så satans jobbigt att vara förälder. Man ska skydda dem överallt. Värre ju äldre de blir. Pust!



KRAM och god jul snart!

2008-12-20 @ 14:41:35
URL: http://skrivarmamma.blogspot.com/
Postat av: Malin

Jag gillar också den lite kraftigare sorten, dessutom är sambon allergisk mot vanlig gran så vi "måste" ha en kungsgran (om vi inte ska förfalla till plast men då hkan det lika gärna va!).

hälsar

/Malin

2008-12-20 @ 15:01:48
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/
Postat av: Mamma/Mormor

Kan intyga, att granen är mycket vackrare i verkligheten! Och det är inte trångt i hallen!

2008-12-20 @ 16:42:37
Postat av: Aggie

Vilka fina granar! Så skall de vara! Vi hade en tanig gran en gång, och den var gjord i ståltråd och silver och användes alltid som nå't slags tillbehör vid julbordsdukningen hos min mors moster.....den såg absolut förskräcklig ut.....den hade varit up to date idag. Om vi inte hade slängt den! Nåja. Har du tagit kortet på granen med blixt? Om så är fallet, har du prövat med stativ och kanske ett "cross"-filter över linsen....? Bara en liten idé, det kan bli riktigt tårdrypande vackert! Fast jag tycker din gran ser fin ut ändå!

God Jul

Aggie,

utan blogg......och varför bloggar jag INTE.....omvänd frågeställning till ditt förra inlägg.......

2008-12-20 @ 17:27:39
Postat av: hemmabloggaren

Mycket vackert, gillar stiliga granar.

2008-12-20 @ 19:53:07
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: Eva-Mari

Hej!

Va synd att snön har försvunnit. Ser så himla "juligt" ut på bannern men sen ingen snö i detta inlägg. Trist va. Vår höll nästan på att töa bort i veckan som var, trots att vi hade 30 cm. Plusgrader, regn och blåst gjorde att allt sjönk i hop ruskigt fort och allt "sparkföre" försvann. Idag har vi iallafall minusgrader och snöfall igen så förhoppningsvis får vi en vit jul.

Jättefin blogg du har. Ser med spänning fram emot nr då ditt hem kommer med i Vackre hjem. De gör verkligen jättevackra repotage.

Ha nu en riktigt jättehärlig och go jul i ert nya hus och Gott Nytt Bloggår får vi "bloggare" önska varandra. Kram! /Eva-Mari

2008-12-20 @ 19:56:28
URL: http://malargarden.blogspot.com
Postat av: Maria

Vilken mysig gran. Funderar på om er katt låter granen vara eller om den precis som min tidigare katt prövar lyckan uppe i toppen av granen.

2008-12-20 @ 20:25:57
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/
Postat av: Liw

ohh vilken tjusig gran =) tycker visst den ser fint ut på bilderna... den ser stor ut =)

2008-12-20 @ 22:08:29
URL: http://hilleshog.blogg.se/
Postat av: caroline

det var ju ett riktigt klipp synd att inte vi har bauhaus här där jag bor

2008-12-20 @ 22:34:20
URL: http://www.metrobloggen.se/carrosblogg
Postat av: minsta lillsyrran

Hej syrran! Vad fint du har gjort! Jag sitter här hemma och fixar det sista inför avresan imorgon och tiden rusade iväg, hade tänkt ringa dig, men nu känns det lite sent... Ville iaf önska dig och hela familjen en riktigt god jul och ett gott nytt år!! Vi hörs under vår resa också såklart! Vi är tillbaka på kvällen den 18 januari!!!

Pussar och kramar!!!

Lilla P och en lite större P.

2008-12-20 @ 23:55:56
Postat av: LEENA

Jag lever dessvärre (haha) tillsammans med en man som säger "Ingen julmat what so ever innan julafton och ingen gran innan lillejulafton."

Nu är det en himla tur att jag köpte plastgran för några år sedan och att jag i fjol, helt sonika, ställde ut den i förrådet i full skrud när julen var över. På tisdag ska jag ta in den i duschen en stund och spola av dammet på kulorna, sen är det jul hos oss också:-)



Nästa år ska vi ha en RIKTIG gran, för att inte traumatisera Malte, säger Jonas. Själv är jag faktiskt glad att slippa barren. Fast det är kanske bara nu, när vi lever i ombyggnationen och det liksom finns tillräckligt att damma utan gran.



Lovar att lägga ut bild på underverket, på tisdag kväll;-)





Kram!

2008-12-21 @ 13:35:24
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: LEENA

Glömde ge dig en komplimang för era granar, de är MYCKET vackra, för att inte tala om vackert dekorerade. Och i ert hus passar det så himla BRA med julpynt.

Jag gillar den typ av gran ni har valt. Det är en sagoboksgran, en RIKTIG gran.

2008-12-21 @ 13:38:05
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: Merja

Helt underbara granar du har, precis i min smak. Jag brukar också ta in täta fina granar, nu kan de inte vara så stora då vi bara har 2.15 i takhöjd och jag har också konstaterat att trenden går mot de mer glesa. Kanske jag också i framtiden väljer glesa men inte idag, idag ska de se ut som dina./Merja

2008-12-22 @ 09:49:10
URL: http://detlillahuset.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0