Häck och rhododendron

Idag har det regnat och ruskat nästan hela dagen, åtminstone efter lunch. Men det hindrade inte oss.. Vi har grävt och planterat i geggamojan, och om vi blundar och drömmer så är det nåt sånt här vi strävar efter:

Denna bild har jag snott nånstans för länge sedan. Gillar så de runda häckarna. Idag har vi planterat 12 meter häck i två böjar, fast inte som här i en parantes utan mer tvärtom, låter ju inte klokt. Ska kolla om jag kan uppdatera min trädgårdsritning... Vi har planterat liguster och planerar att klippa den ganska hårt. Denska inte bli så hög utan mer vara en markering i trädgården.
Och så har vi köpt och planterat en rhododendronbuske. Vi har redan en stor, som är jättefin från ena hålet men risig åt andra. Det beror på att den har stått för mörkt innan. Nu har vi tagit bort buskar och träd som skuggade den, och hoppas på att den ska ta sig.  Intill den planterade vi en till. Hoppas verkligen att det är samma sort. JAg tror det, men man kan ju aldrig vara helt säker.

Så här vill jag att det ska se ut i vår.. * ler optimistiskt*

I min trädgårdsinspirationsmapp hittade jag också dessa bilder..






Alla de här miljöerna vill jag ha i min trädgård, gärna till sommaren.... *ler ännu mer optimistiskt*

I morgon ska jag försöka fixa trädgårdskartan och ta lite bilder hur det ser ut i verkligheten...








Kommentarer
Postat av: Petronella

Hejsan! Du skrev i något inlägg för läääänge sedan att du inte är någon pysslig person...hm...det stämmer ju INTE när det gäller trädgården iallafall ;o)

I mitt knä var det Mysan som satt, ska försöka lägga upp en liten presentation av katterna vid tillfälle. Ha en superhöstmysig helg nu! Kram Petronella

2008-10-17 @ 08:17:28
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Jätte fina trädgårds bilder..jag älskar hösten men det vart ju inte så mycket sommar i år så dom bilderna får mig verkligen att längta till sommaren igen =)

Ha en finfin helg!

Kramisar

Ann-Charlotte

2008-10-17 @ 08:56:33
URL: http://anotefromar.blogspot.com/
Postat av: maria

Det är bra att du dubbelkollar med mig Viveka för det är absolut på det viset att jag inte alls egentligen vet hur man ska sköta plantorna.



Att häcken skall klippas ner hårt till våren visste jag dock, men det är tack vare min trädgårdshjälpare Mange;)



Rhodedendron ser ju med fint ut. Visst är även de vintergröna? Jag tycker det är så trist med bruna pinnar på vintern.



Din svängda mojäng där med häcken blir säkert lika bra som allt annat du hittills gjort. Litar på dig där;)



Den sista bilden du har lagt ut här med Buddhan. Den miljön gillar jag! Ska försöka skapa något liknande nästa år kring området där vi ska ha vårt ute spa. Det tror jag kommer att funka.



Ha en underbar helg!



Kramar Maria

2008-10-17 @ 09:05:12
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Lina

Vad kul med undersökningen! Jag hade en likadan tidigare, där Lantliv vann! Drömhem kom 2a. Får se hur det blir här!

2008-10-17 @ 11:52:05
URL: http://cestlavieblogg.blogspot.com
Postat av: Kia

Vilka drömträdgårdar du visar. Låter hur fint som helst!!

Kram

Kia

2008-10-17 @ 14:13:32
URL: http://www.enmammasdrommar.blogspot.com
Postat av: Malin

Hej,

vi har en stor (jättestor med Stockholmsmått) rhodedendron i lila men förra ägaren har satt en boske i vitt och en i ceris i och det är väldigt vackert, så skulle det vara fel färg kan det bli nog så bra. Spännande med de svängda häckarna.

Ha en bra helg

/Malin

2008-10-18 @ 09:45:04
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/
Postat av: Tina

GRATTIS VIVEKA PÅ FÖDELSEDAGEN! Må solen skina över dig, din familj och vackra Humlebacken denna lördag!

2008-10-18 @ 10:35:09
URL: http://www.karlsonhus.se
Postat av: charming man

vad kan man ge till sin flickvän i 2 års present? Har redan gett allt ju!?

2008-10-18 @ 10:37:17
URL: http://charmingman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0