Lördagsmiddag, igen

I går fyllde jag år och vi hade lite folk hemma. Bara våra allra närmaste vänner, men med barn blev det ju ändå 12 personer.
Jag lagade något som vi brukar kalla fladdermöss. Vi gjorde denna rätt en gång, och så var det någon som tyckte att köttbitarna såg ut som stekta fladdermöss:)

Man tar tunna skivor av nötkött, och brer dijonsenap på. Sedan fäster man en skinkskiva och ett salviablad med en tandpetare.

Sedan steker man allt köttet. Detta gjorde jag på eftermiddagen, och så värmde vi det i ugnen sedan.

Till köttet serverade vi en rödlökskompott:

Den består av strimlad rödlök som får koka mjuk i svart vinbärssaft och sedan smaksätts med balsamvinäger.
Såsen görs på steksky, senapsfrön, konjak och så grädde och creme fraiche. Inte dumt...

Till detta serverade vi smörslungad spenat och kokt pressad potatis.
TIll förrät, smörstekt sparris och parmesanchips, och till efterrätt en underbar morotskaka med frosting, som mamma hade bakat. Tack mamma, den var mycket godare utan citronen. Det måste du prova nån gång!

Det blev höstig dunkning även igår, men nu med vit linneduk och vita servetter. Man får ju variera sig lite.

Blommorna från förra helgen gick att återanvända, de hade hållit sig så bra.

Här sitter vi och käkar..

och här är det kaffe med morotskaka.

och lite senare i soffan, några spelar Buzz. Det var kul.

Hamlet låg och sov..

Detta var min största present. Någon som kan gissa vad det är?

detta är en eldriven buxbomssax, här ska det klippas former!

Av mamma och pappa fick jag denna söta lilla berlock till mitt armband.

Av syrran fick jag detta vackra våningsfat, fullt med godis.

Av Katta (med Hem och Hav) fick jag detta coola armband. Det är en tjej i Vellinge som har ett eget märke som heter Unica, som har gjort det. Katta hade tänkt på mig direkt när hon såg det. Jag älskar det.
Och denna vackra bukett fick jag också:

Katta hade gått in till blomsterhandeln Almaregården och sagt att hon skulle ha något till mig, något som jag gillade. Och Tina på Almaregården hade ju läst mitt inlägg från förra helgen om att jag inte gillade orange, så hon visste precis vad hon skulle ta för blommor. Och visst blev det vackert!!!
Sist men inte minst villjag visa er Humpert.

Humpert är vår nya hustomte. Han har lovat att ta hand om oss på bästa sätt. Visst är han söt!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Grattis i efterskott! Vilka fina presenter du fick :)

/Cecilia

2008-10-19 @ 10:59:24
URL: http://abbeau.blogspot.com
Postat av: Lena A

Hej!

Grattis i efterskott. Jättefina presenter du fick.

Jag gissar att du fick en lövsugare?

Och tack för tipset på god mat-

Ha en bra söndag./Lena

2008-10-19 @ 11:39:39
Postat av: Linda

Grattis i efterskott!! hade helt missat att det var din födelsedag. Fladdermössen såg himla goda ut, det måste jag testa någon gång. Kramar!

2008-10-19 @ 11:40:42
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: Underbara Små Ting

Grattis !!!



Vilken trevlig kväll ni verkar ha haft tillsammans med era vänner ! Jag kan nästan känna doften av maten ända hit och det var garanterat lika gott som det ser ut.



Men vilket härligt kök ni ser ut att ha... fönstrena mellan rummen är ju helt otroligt vackra och mycket snyggt.



Ja ni har en väldigt vackert hem !



Kram Kram

(från Carina som smygit här länge nu utan att jag nog har lämnat någon hälsning efter mig...)

2008-10-19 @ 12:33:08
URL: http://underbara-sma-ting.blogspot.com
Postat av: Petronella

Attans vad sur jag blir på mej själv. Hade ju tänkt jag skulle gratta dej eftersom jag visste att du fyllde igår. Men min hjärna är väldigt dagvill just nu. GRATTIS en dag försent! Ni ser ut att ha haft en underbar dag...

Kram Petronella

2008-10-19 @ 15:38:03
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Vilka fina presenter du har fått. Grattis i efterskott! Vilken fin och härlig höstdukning.

Kram Sandra

2008-10-19 @ 15:43:10
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Nettan

Stort grattis i efterskott & vilka presenter du fick...åh en " lövsug " vill jag oxå ha =0(.



Ser ut som ni hade det riktigt mysigt

Kram Nettan

2008-10-19 @ 16:03:01
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vilken underbar födelsedagsmiddag! Oj, så mycket läckerheter! Så förföriska bilder du visar också både på dukning och fina presenter!



GRATTIS, GRATTIS om jag inte redan har sagt det!

Kramar och tack för fina ord hos mej!

Lisa

2008-10-19 @ 16:48:55
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Sofias

Men grattis i efterskott!!! Och vilken trevlig middag/kväll du bjöd på.

Kul med såna fina presenter,bra med vänner som verkligen vet vad man gillar.

Ha en härlig söndagskväll!

Glada hälsningar

Sofias

2008-10-19 @ 17:11:00
Postat av: ColonialEast

Härlig middag! Och Grattis Viveka! Vilka fina presenter du fått. Tyckte det var kul att känna igen någon på bilderna också (Katta) förrutom dig. Kram!!

2008-10-19 @ 19:20:30
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Ella

Grattis i efterskott!

Brukar vara inne och titta på din fina sida!

Kände att det var dags att lämna ifrån mig en liten hälsning och tacka för mycket härlig inspiration som jag får från din sida. Jag och min man går i husbyggartankar så mycket att fundera på och så spännande.

Ha en bra ny vecka!

Ella

2008-10-19 @ 19:43:50
URL: http://engsroom.blogspot.com
Postat av: Jenny

Grattis i efterskott!

Vad gott det ser ut och vilken vacker dukning.

Du får ha en underbar vecka!

2008-10-19 @ 21:27:51
URL: http://taklyft.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Grattis några dagar i efterskott!

Tack för tipset om Almaregårdens nyhetsbrev, var där i torsdags och köpte en liten present till min man, vi firade ett litet jubileum.

Fladdermöss lät gott och passar bra att servera även till små barn med tanke på namnet och passar även till Halloween-kalas.

2008-10-20 @ 08:48:16
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Åsa

Tjena! Tack för att vi fick komma in å titta igår! Ann-Mari (och även jag såklart) tycker att ni har lyckats kanon!

Å så Grattis! Kram Å

2008-10-20 @ 09:38:47
Postat av: Susanne

Grattis i efterskott:)

Vad fint du dukat, och fina paket också!

Gissar på en lövblås i första paketet...? Har jag rätt;)



Susanne

2008-10-22 @ 20:37:57
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Andrea

Hej!!



Älskar verkligen din blogg! :) Tänkte höra med dig var din syster köpt det vackra våningsfatet du fick i present? Sååå fint! Kan du annars tänka dig att sälja ditt :)



Kramar

2011-10-07 @ 03:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0