Snart planteringsdags!

Idag kom mamma gående med trädgårdshanskarna i högsta hugg redan vid halvelvatiden. Vi startade direkt med att gräva ur för jorden. Längst in mot planket, var vi tvungna att sätta en kant, så mamma och jag åkte till Vellinge trävaror och köpte 9 kantstenar. De grävde vi ner och lutade mot planket. Sedan längtade vi efter jord.. Och längs med huset grävde vi ur och tog bort sand med sten och sedan längtade vi ännu mer efter jord. Jag ringde Anders på Bodeborn Gräv och bad om jord, eller tiggde kanske jag ska säga. Han lovade att göra vad han kunde och tänk... halvfyra på eftermiddagen kom en lastbil...


En hööög jord blir det...


Mamma och Pappa sitter på en bänk och pausar och tittar på när jorden kommer.

Mamma och jag tog en sväng ner på stranden och plockade lite "kampesten" som jag ville ha under vattenutkastaren.

Kampesten kallas den "blå och vita" stenen som gett namn åt Kämpinge, där vi bor. Den är ganska vanlig i Danmark, men jag har inte sett den på så många ställen i Sverige.
Vacker är den i alla fall!

Här har vi kommit så långt att nästa steg faktiskt är att plantera:)

Och så här blev det med kansten mot staketet. Här kommer jag att sätta klätterhortensia. Jorden kommer att bli högre även till höger, ända upp mot stenen, men det är inte riktigt klart in mot steketet som står där, så vi får vänta..

Äntligen ska mina växter som övervintrat i pallkragar och blivit brutalt flyttade av grävskopan, få komma "hem".

För övrigt har Peter-snickare varit hos oss, och han har gjort staket vid altanens uteplats. Det ska komma knoppar på stolparna också, också ska vi måla det en gång till, men viss passar det till huset.

Vid poolens ena hörna har vi ställt en lounge-grupp och där blev det detta staket. Passar jättebra tycker jag!

Nu ska jag ut och fortsätta gräva, tur att man har utebelysning...:)

Kommentarer
Postat av: Cindy

Va fint det blir. Ser så himla städat ut. Ni lyckas riktigt bra med alla era projekt. Lycka till med resten :-) Kram

2008-09-05 @ 21:42:25
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Åh vad ni jobbar och står i och vad fint det blir! Ha en trevlig helg, kram Sandra

2008-09-05 @ 22:30:26
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Anettes hus

Jeg er målløs! Det blir så fiiiint, Viveka!!! Dette er til kjempe-inspirasjon for meg som snart skal sette igang med utarbeidelse av hage og uterom her hos oss:) Vi bor nå i en ugress-eng! Ikke så veldig sjarmerende, men snart blir det stein og jord ...



Ha en flott helg! Lykke til videre:)

Klem Anette

2008-09-05 @ 22:32:25
URL: http://anetteshus.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor

Ni måste ha jobbat länge sen vi gått hem!

Åh, vad det ser fint ut! Varför ska vi resa

bort just nu????

Ses i morgon, Mamma

2008-09-05 @ 22:47:35
Postat av: Petronella

Det är onekligen lite spooky :o) Kram Petronella

2008-09-06 @ 02:21:57
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Liw

OJ! vad det går fooort! :D

2008-09-06 @ 10:04:25
URL: http://hilleshog.blogg.se/
Postat av: Caroline

åhh så fint det blir - jag är verkligen imponerad av din träffsäkra smak! Och det är välidgt fin inspiration inför vår insats utomhus som är planerad till våren...! Ha en skön helg, kramar från Karlsebakken

2008-09-06 @ 15:59:26
URL: http://www.karlsebakken37.blogspot.com
Postat av: ColonialEast

Hej Viveca! Ja ni verkar verkligen jobba på! Du får spara något att göra till nästa år också :-) Kram!!

2008-09-06 @ 21:16:04
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Hanna

Det blir så otroligt fint hos er. Jag ser verkligen fram emot att få se ditt hus julpyntat. Jag har talat om för min man att jag vill ha ett likadant hus, då bara suckade han. Tror jag sagt det till honom förut. Kramis Hanna

2008-09-06 @ 21:55:18
URL: http://lantligtinrett.blogspot.com
Postat av: Anonym

Har precis hittat er och kan bara instämma i de tidigare kommentarerna. Huset är ljuvligtr. Vi håller också på med ett hus just nu och innan vi började tittade vi också på Karlson hus. Men det slutade med ett eget i alla fall. Men jag har mycket av deras tankar i bakhuvudet. Ni har verkligen fått till det snyggt runtom ocskå. Vi har mest jordhögar, sten och höga grästuvor... Jag måste lägga dig till min bloggkoll. Tack för titten!

2008-09-06 @ 22:02:50
Postat av: Malin

OOps, glömde visst säga vem jag är.

2008-09-06 @ 22:04:18
URL: http://gamlamejeriet.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej. Såg er hallmöbel och undrar var ni hittat den, söker en liknande.

Ett mkt vackert och inspirerande hus ni har byggt.



H.

2008-09-17 @ 21:14:24
Postat av: Anonym

Vilken liten tomt ni har till ert STORA hus

2008-09-24 @ 13:52:26
Postat av: Anonym

Vilken liten tomt ni har till ert STORA hus

2008-09-24 @ 13:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0