Vedklyv

Vedklyv, vilken fantastisk uppfinning!! Vi har länge haft en JÄTTEhög med träklumpar på tomten, och nu när det närmar sig att de kommer och planar ut tomten, och ger oss jord, så kändes det som om vi ville få undan den där högen. Vi fick låna en klyv av våra kompisar, och oj vad det var kul att klyva ved.


Massor med träklumpar hade vi, de kommer från några träd som vi var tvungna att ta ner när vi skulle bygga.

klyven skar som en kniv i smör (för det mesta). Här är det pappa som står och sköter ruljansen.

Tjoff, så var den biten delad.



En del ved blev det!

Och till alla er som tror att vi är nästan klara med vår tomt... så här ser resten ut, det jag inte vill visa... Fint va:)

Finved, noga utvald för att inviga kakelugnen. Vi hade tänkt göra det i kväll, men det var alldeles för varmt i huset.

Mamma och pappa och jag har hjälpts åt med veden idag, Micke har legat på loftet på garaget och spikat golv.

Kommentarer
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Men tänk att ni höll er från att elda - ja man vill ju inte ha det som i en bastu förståss!



Kram Maud

2008-09-20 @ 07:46:15
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Lösvirkesbyggarna

Ja, en vedklyv skulle man verkligen behöva låna! Vår hög med träd vi har tagit ner är bara åtgärdad till en bråkdel... : P

Vad är planerna för den återstående delen av trädgården? nyfiken

Kram Anna

2008-09-20 @ 08:26:46
URL: http://annajoakim.blogspot.com
Postat av: Nettan

Visst är det skönt när det är gjort !

Vi behöver oxå " låna " en vedklyv, har bitar liggande efter en " gran " vi fick, men högen ligger kvar =0(.



Det rullar på med byggandett !

Nästa år kommer du sitta med benen högt & bara njuta...vad härligt !

Trevlig Helg....

Kram Nettan

2008-09-20 @ 09:17:25
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Annika

Hej!

Det är så inspirerande att följa er blogg! Jag har tittat på ert kök, superfint. Jag skulle gärna vilja ha likadana porslinsknoppar på mina luckor, var hittar jag dem?

Hälsningar annika

2008-09-20 @ 18:01:24
Postat av: ColonialEast

Känner igen det där! Min svärfar håll på flera dagar efter att vi fällt träd här. Han är skogsägare så han hade med vedklyven och hade dessutom bra koll på hur det funkar. Annars hade vi väl haft träden liggandes här fortfarande. Hoppas du har en trevlig helg och njuter i ditt nya fina hus!!

2008-09-20 @ 18:07:06
URL: http://colonialeast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0