Gästbloggaren bakar

Hej hej, gästbloggaren här igen. Idag var varken jag eller barnen så särskilt sugna på lagad middag, och vi hade alla ätit lagad lunch, så jag bestämde att det var helt ok om vi bakade istället och hade mysig kvällsfika med te och engelska scones. Eftersom jag tokälskar Leila Lindholm så tog vi såklart hennes recept. Det var enkelt och sconesen (heter det så i plural?) blev såå goda. Vi åt dem på engelskt vis med sylt, ost och vispgrädde.





Alla mina sööööta barn! (Vincent bröt benet igår, det är därför som han sitter i rullstol)


Leilas klassiska engelska scones

Ingredienser
7.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt 1
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
ekologiskt ägg, mandelspån och råsocker till pensling (vi hoppade över mandelspånen och sockret och penslade bara med ägg.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.
2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
4. Vispa samman ägg och mjölk.
5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.
6. Platta ut degen, cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och skär dem i trekantiga bitar.
7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över mandelspån och råsocker.
8. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.
 

Kommentarer
Postat av: maria

Hej,



vad mysigt ni har det medan storasyster är och roar sig. Tycker synd om Vincent. Typiskt att sådant ska hända just när de andra är borta och du är ensam kvar med barnen. Hoppas det gick bra trots allt med läkarbesök och gipsande.



Tack för receptet förresten. Det får jag prova framöver då jag ska njuta av mitt senaste projekt:)



Kram Maria

2009-05-13 @ 07:59:42
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Lena

Godmorgon Maria! Här är en kvinna med simultankapacitet och mod! Du är ensam hemma med en skara barn, bor i syrrans hus, har en liten kille som bryter benet och klarar ut allt det som följer med en sådan händelse och som grädden på moset bakar du scones. Jag bugar och niger!



Lena

Postat av: Merja

Ja, sicken tjej du är (håller med Lena om det hon skriver). Gott ser det ut också, jag bara älskar scones. Kram Merja

2009-05-13 @ 08:16:26
URL: http://detlillahuset.blogspot.com
Postat av: Anna

Stackars liten!! Hoppas han efter omständigheterna mår bra! Vilka härliga bilder du tar, äntligen lite interiörbilder igen :)

2009-05-13 @ 09:08:19
Postat av: VImsingen

Mmm vad gott det låter!

/Vimsingen

2009-05-13 @ 09:33:38
URL: http://vimsingen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Nä men stackarn. Hoppas det går snabbt med läkandet! Albert bröt armen för två år sen och barn anpassar sig snabbt, även om benet är lite värre.



Sconesen ser mycker goda ut och fint uppdukat!

2009-05-13 @ 12:02:47
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Viveka på Humlebacken

Blir ju tvungen att kommentera på min egen blogg:)

Tack Fia, för att du höll bloggen vid liv, samtidigt som du utfodrade mina och dina barn med hembakt, gipsade Vincents ben (jaja inte själv då kanske), höll huset rent, bäddade sängarna, vattnade blommorna, såg till att mina barn gjorde läxorna....

Du är en pärla!

2009-05-13 @ 19:07:52
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Jea

Men stackars Vincent!

Instämmer, Fia är en fena på det mesta.

Pionerna brukar vara kladdiga på knopparna ibland, kanske det är honungsdaggen från löss eller så ska det vara så.

Gott med scones!

Bara säg till Vivi, vi passar också poolen, huset, blommorna, grannens kirskål...fast jag hade nog inte tagit med barnen, wow tänk en vecka på Humlebacken ensam, det vore rena hälsohemmet för en trött mamma.

Kram igen Jea



2009-05-13 @ 22:01:25
URL: http://www.kronbladochlantliv.blogspot.com
Postat av: Susanne

Men så trist med benbrott lagom till sommar och bad! Hoppas han slipper värk och att det läker snabbt:)

Kul med gästbloggare också. Har läst men inte kommenterat förren idag.



Kram Susanne

2009-05-14 @ 11:06:48
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0