Jakttider

Det är ju jaktsäsong nu, så jag gav mig ut i trädgården för att jaga rätt på mina amaryllislökar som jag grävde ner så omsorgsfullt i våras. De hade blommat så vackert hela julen och jag var så nöjd med mig själv att jag faktiskt kom till skott och tog tillvara dem. Har ju läst att de mår allra bäst om de får tillbringa sommaren på ett skuggigt ställe i trädgården.

På med gummistövlarna och ut i trädgården..

Här någonstans under rhododendronbuskarna var det, det vet jag..

hmm, ser inga lökar..

Nu har jag grävt upp hela rabatten, vänt varenda jordkoka men inte en amaryllis har jag hittat.... Var är de???

Så här fina var de i julas. Jag tror att jag hade 4 röda (de på bilden) och 6 vita... Och inte en lök hittar jag... skumt

Däremot hittade jag dessa krukor, fick fundera en stund innan jag kom på vad det var.. Jag har satt stockrosfrön i krukorna och ställt dem uta för att ge dem en så naturlig start som möjligt... hoppas att jag kommer ihåg dem i vår..

Mina minigranar som jag hade inne förra julen satte jag ut, och tänkte att jag skulle ta in igen denna julen. Två av tre har klarat sig finfint.

Trots att det är så höstigt finns det vackra rosor kvar i trädgården..

och hortensian som jag köpte förra hösten växer i sin baljra... funderar på om jag ska plantera den i marken nu eller om jag ska låta den stå i krukan.. vad tror ni??

Tobaksplantorna blommar fortfarande, men de doftar inte så mycket längre...

och regnmätaren är alltid full.. jag har den mest för att jag tycker att den är vacker, läser i princip aldrig av mängden regn. Det märker man ju ändå - om det har regnat, menar jag....

Men jag tror att vi behöver sopa och räfsa lite löv framför groventrén.. där är så mycket löv nu att de följer med in... Men de är så blöta hela tiden, om det bara torkar en dag så ska jag ta det värsta..

Vi får verkligen vada in till dörren.

Nu för tiden är det mest björklöv och lönnlöv, tack och lov. Innan hade vi några stora bokar och deras löv är inte till att leka med, vi hade dem överallt och de förmultnade aldrig. Bokar är vackra, men inte här..

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha, ha, ganska lustigt att du inte hittar lökarna! Kan något djur ha ätit dem? Eller har de ruttnat?

Ja,ja, du fick ju höstgrävt rabatten på köpet...

Jag tror, att du ska gräva ner hortensian, varför inte under rododendron-buskarna, där det numera är lättgrävt? Vi ses, kram, Mamma

2009-11-06 @ 12:14:55
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Liselott

Jag tycker ni har så behaglig färg på huset, den har jag dock luskat ut men vilken färg är det på vindskivor och fönsterkarmar? Blir glad för svar, kram Liselott.

2009-11-06 @ 12:29:18
URL: http://www.systrarnavitt.blogspot.com
Postat av: Aggie

....nääääeee....inte ta bort alla fina löv....några måste få ligga kvar....de är ju så vackra, färgen, färgen på dem waaaooouw!



....hortensian är vacker i krukan, blir det väldigt kallt när det är barmark kanske den skall skyddas lite extra.....men ni bor ju i södern så det blir nog kanske inte så kallt.....



visst är en trädgård vacker på hösten oxå?



hälsningar

agneta

2009-11-06 @ 13:25:15
Postat av: Kalkstenssommar

Va härligt att det ännu blommar. Här är allt dött för säsongen....



Fin blogg, hit vill jag återvända igen!



Trevlig helg,



L

2009-11-06 @ 16:50:52
URL: http://www.kalkstenssommar.blogspot.com
Postat av: Maria

Jasså du söker efter dina lökar du...;-) Jag vet var jag har mina jag!



Den där lövblås/sugen du talade om, fungerar den inte på våta löv? Jag har nämlngen sålt in iden hemma till varför vi borde införskaffa en sån.



En annan fnuling ang ditt inlägg med kissarna. Kan du inte förklara för en annan vad det där med maskning betyder. Antar att det är något annat än mask i magen det gäller va. Din ena katt var blåmaskad har jag för mig att du berättat tidigare. Har det med ögonen att göra?



Nä, nu måste jag jobba vidare med maten här.



Trevlig helg på er.



Kram Maria

2009-11-06 @ 17:33:14
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Ann-Christine

Tusen tack söta du för ditt svar på mitt lite "provokativa" inlägg!!

Ingen som inte bloggar själv kan förstå vilket utbyte man har av det.

Kastar en slängpuss

Hade faktiskt skrivit i min första text som jag raderade, om hur andra kan tycka det är väl spenderad tid att sitta helt passiv och stirra på tv:n?? Men alla är vi olika ;)



Oj, imponerande hur mycket ni fått gjort i trädgården! Hmm... jag har visst också "glömt" några lökar nånstans har jag för mig...

Jag tycker det är jättevackert med alla dom där löven vid trappan, men kanske inte så kul :P



Ha en härlig helg!

kram Ann-Christine

2009-11-06 @ 18:25:34
URL: http://strandviksvillan.blogspot.com
Postat av: carin

Tack för att du påminner om amaryllislök-men förmodligen är min frysen, har glömt den och här har det väl varit kallare än hos er. Du vet jag bor ju i norr. Härligt med alla löv, och det luktar ju så härligt, en blandning av jord och något annat, ja inte vet jag. Hoppas att du kan köra en ny grej med vårtecken eller kanske vintertecken.....det var SÅ kul!

Hälsningar från mig

Carin

2009-11-06 @ 19:03:55
URL: http://trottinglady.blogspot.com
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Härligt att det fortfarande finns saker som blommar, trots att det är november.

2009-11-07 @ 19:55:46
URL: http://houseofjammi.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh vilken fin blogg - vackra foton och fint hus!!! Jag länkar till din blogg från min om det är okej? Har en fråg också - vart har du köpt den fina regnmätaren? Är på jakt efter en fin regnmätare och fastnade för din...

Kram

2011-08-07 @ 13:12:37
URL: http://www.fnissis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0