Älskade Lillgården

Hur mycket jag än älskar mitt hus, mitt Humlebacken, så tänker jag ibland på sommarstugan som vi var tvungna att riva för att bygga huset.

När vi köpte stugan 2002, var den täckt av eternit och ganska ful utvändigt. Men invändigt var den som en sommardröm. Vi tog bort eterniten och målade hela stugan röd. Lillgården hette stugan.

Vi var där varje sommar, nästan varje helg och varje lov som vi kunde. Vi längtade dit mer och mer.

Till slut bestämde vi oss för att flytta till Höllviken. Våra planer började med att vi skulle bygga om stugan, men det visade sig snart att det inte var till att tänka på. Den var helt enkelt inte i skick att byggas om.
Vi tog det oåterkalleliga beslutet att riva Lillgården

Det gjorde ont i både själ och hjärta.
Men vi bestämde oss tidigt för att bygga ett hus som hela tiden skulle påminna oss om Lillgården. Vi lade huset på tomten så att köket kom på samma ställe, matplatsen hade samma utsikt osv.
Vi sparade en massa fina detlajer från stugan så att vi skulle kunna föra med dem in i huset.

En dörr från Lillgården får numera tjänstgöra som sänggavel,

hatthyllan hittade vi i förrådet,

Två vita spegeldörrar har vi gjort om till varsin skrivbordsskiva, med en glasskiva på.

hyllor som satt i storstugan i gamla sommarhuset,



och den väggfasta bänken, på nästan exakt samma ställe som vi hade den i stugan.

Skafferidörren hittade Micke på sommarstugevinden. Fast då var den helt försörd med masonitskiva som vi fick ta bort för att få fram speglarna.. slipa och spackla och måla.. så blev den så här fin. Passar ju så bra med kammarlåset:)

Detta bord stod ute i förrådet. Någon hade satt fast en vaxduk på det och använt det som planteringsbord.

Den gamla hatthyllan med texten: Sätt hatt och staf i farstuvrån, men lämna de tunga tankarna utanför dörren.
Den satt mot en vägg där den satt innan, därav den fula avslutningen till vänster. Den sitter i groventrén, så det gör inte så mycket.

Dörren till klädkammaren under trappan satt - på nästan samma ställe - i stugans klädkammare.

Och det kanske roligaste av allt. Vi har kvar fönsterna från älskade Lillgården, de sitter nu i ett bokskåp bakom där jag sitter och skriver detta. Vi har några fönster kvar, funderar på vad vi ska använda dem till.
Med stugan följde också ett antal andra saker som vi har daglig glädje av, våra köksstolar, vår vardagsservis och mycket annat, som jag inte tagit bild på nu. Det kommer kanske en annan dag.
Vi njuter av att kunna bo i Humlebacken och ändå ha stugans mysiga atmosfär kvar.




Kommentarer
Postat av: Ann-Christine

Hej!

Vilket mysigt inlägg! Kan förstå att ni längtar tillbaka ibland...



På gården där vi har byggt vårt hus står fortfarande den gamla lilla stugan kvar, men ska rivas så fort vi får tid. Där inne finns massor med gamla föremål och vi har också tagit tillvara en hel del, bla lampor, dörrar, möbler, bruksföremål och av ett par fönster har jag gjort ett vitrinskåp till vardagsrummet. Ännu finns en hel del att "fynda" i stugan och jag vet inte vart jag ska göra av allt den dagen rivningen påbörjas...



Ni har verkligen ett jättefint hem och så många härliga detaljer överallt.



Kram Ann-Christine

2009-10-19 @ 18:44:25
URL: http://strandviksvillan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åhh Lillgården...sommar...vad härligt det ser ut..

tack för igår, gott o trevligt som vanligt i "mysiga storgården" kram Katta

2009-10-19 @ 22:57:48
Postat av: Lisa

Tala om återvinning och att på något sätt bevara Lillgården ändå! Så jättefint och så härliga saker ni har sparat! Jag förstår verkligen er känsla för det gamla torpet - den känslan känner jag igen! Tänk, så man kan fästa sej vid ett hus!

Lisa

2009-10-19 @ 23:11:29
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: LEENA – By the sea i Tosteberga

Men vilket jobb ni har lagt ner egentligen, nu när du visar vad ni har behållit. Visst har jag fattat att ni tog med er saker från stugan, men inte att det var så välplanerat och välplacerat. Snyggt jobbat!



Och grattis på födelsedagen, i efterskott;-)



Bautakram

2009-10-19 @ 23:23:16
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: Vimsingen

Kul att ni har kvar så många detaljer från lilstugan. Sommarstugorna i Höllviken är så fina. Jag var mycket i Höllviken som barn och nu har min syster träffat en man som har en sommarstuga i Höllviken. Vet dock inte var.

Kram

Vimsingen

2009-10-20 @ 08:14:35
URL: http://www.vimsingen.blogspot.com
Postat av: Sofia

Åh så fin stugan var. kan verkligen förstå att det inte var kul att riva den. Såg ju verkligen ut som en sommardröm. Men ni fick ju ett så fint hus i stället och ni har ju använt så mkt fina detaljer från Lillstugan.

Ett tips,man kan ju använd dom gamla fönsterna till ett växthus?

Bara ett litet tips...

Ha en härlig dag!

Sofia

2009-10-20 @ 08:30:54
Postat av: Caroline

Den stugan kommer jag ihåg. Fanns det inte en slags jordkällare som såg ut som ett litet fort också?

2009-10-20 @ 08:45:48
URL: http://caro-lines.blogspot.com
Postat av: Lilla eken

Vilket otroligt fint inlägg, så mycket känsla. Och så fantastiskt fint ni tagit tillvara det gamla husets detaljer. Riktigt inspirerande!

Hej, hej

2009-10-20 @ 09:22:06
URL: http://littleoaktree.blogspot.com
Postat av: Sofia

Oj har nog aldrig riktigt fattat hur mycket ni använt er av det gamla. Så fint!

2009-10-20 @ 10:21:51
URL: http://appareo.blogg.se/
Postat av: Vivi

Hej! Ni har verkligen gjort det bra med dom gamla sakerna bland det nya! Och så har ni ju minnen från er stuga inne hela tiden! Häftigt! Skrivbordet var fint, en sådan dörr tog jag till planteringsbord ute. Bra idé att ta dom till skrivbord med glasskiva på! Och det fina skåpet som ni har av fönster från lillgården! Helt otroligt! Jag såg inte allt det där när vi var hos er, i så fall måste jag stå i samma rum i en halvtimme och titta, det är så mycket som är fint så man kan inte se allt på en gång! Ni måste var glada för ert hus, det är så unikt! Kram Vivi

2009-10-20 @ 10:28:10
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Vilka underbara detaljer! Så kul att ni har sparat dem och satt in dem i ett helt nytt hus. De passar verkligen in o ger en själ till huset.



Förstår verkligen att det va sorgligt o riva den gamla stugan.

2009-10-20 @ 10:29:53
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Emmas utsikt

Jag tror jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag älskar ert hus! Tack för att du delar med dig så generöst.

2009-10-20 @ 12:46:01
URL: http://emmasutsikt.blogspot.com/
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Hej!Så kul det var att läsa om resan från lillgården till idag. Jag har inte följt din blogg från början.

2009-10-20 @ 14:08:10
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Vad underbart att ni har så många detaljer kvar! Så vackert också, det är det som ger själ i ett nytt hus.

2009-10-20 @ 22:17:22
URL: http://vi-bygger-ett-hus.blogspot.com/
Postat av: Maria

Det här var verkligen ett mysigt inlägg. Ni har varit så duktiga med att bevara det gamla från stugan. Så fint.



Nu Viveka har jag läst igenom Anettes blogg. Fy fasen vilket öde! Och att vår vård är så pissig. Man skäms, och vi som ska ligga långt fram... tydligen.



Nu måste jag sova. Är trött, men lär ligga länge och tänka på Anette och hennes familj.



Kramis

2009-10-20 @ 22:55:15
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Caro / Karlsebakken 37

Vad kul att se bilder från stugan. Har bara hört talas (läs: läst i din blogg) om den innan så det var jättekul att se bilder på den nu!



Stor kram C

2009-10-20 @ 22:56:09
URL: http://www.karlsebakken37.blogspot.com
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Så underbart att få höra historien! Och jag visste inte ens att ni bodde i Höllviken. Kul att ni har behållit detaljer från Lillgården.

2009-10-20 @ 23:03:08
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Gúa

mmm Viveka, vilket vackert inlägg.

Din kärlek är så tydlig och jag blir lite rörd, faktiskt. Tack!



Största kramen till dig...

2009-10-20 @ 23:16:09
URL: http://hviturlakkris.blogspot.com
Postat av: Karna

Var super koselig før, men jammen har dere fått det lekkert etterpå også...dere har det like fint ute som inne, kjempe lekkert!

2009-10-21 @ 08:11:27
URL: http://karnashus.blogspot.com
Postat av: Sanna

Så roligt att se hur det såg ut från början hos er. Det känns i hjärtat på mig med (fast jag inte känner er) när jag ser bilderna från rivningen. Beröm till er för att ni tagit tillvara på det gamla och hittat nya ställen att återvinna det på. Hade gjort samma sak själv. Väldigt fiffigt med skrivborden med glasskiva och jag älskar bokskåpet! Har länge velat ha något liknande själv.



Ha en bra dag!

2009-10-21 @ 10:01:49
URL: http://www.myblueberryhouse.blogspot.com
Postat av: Liselott

Hoppsan det blev visst lite fel geografiskt. Visst vet jag att det inte tillhör Österlen men det var ju dit vi var på väg till, kanske därför jag virrade till det. Absolut ett ställe jag vill åka till fler gånger. Kram Liselott.

2009-10-21 @ 20:03:36
URL: http://www.systrarnavitt.blogspot.com
Postat av: Petronella

Så fin den var lillstugan. Tur att ni har så många fina detaljer och minnen av den. Stor kram P.

2009-10-22 @ 00:25:21
URL: http://tinnarochtorn2.blogspot.com
Postat av: Lena

Grattis i efterskott. Läste på en annan Blogg att du hade födelsedag i veckan

Så underbar Lillgården var och jag förstår att det var ett svårt beslut. Men ni har verkligen ett underbart hus nu. Jag tror också att ett hus man bor i när man är ledig är så kravlös. Så upplever jag det även om det ska städas, lagas mat, och fixas i trädgården och med huset. Massor att göra men aldrig stressigt.

Ha det bra

2009-10-22 @ 14:17:36
Postat av: Malin Winbladhlm

Viket fint repotage!

Hälsar

/Malin

2009-10-22 @ 21:26:46
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/
Postat av: Tomas Lindberg

Hej Viveka

Jag och min fru har helt snöat in på Humlebacken. Vi har en tomt i Varbergstrakten och håller på med en bygglovsansökan, eller mer ett sk förhandsbesked. Jag sitter i Photoshop och vill sätta in ett hus på där vi tänkt att det skall stå. Om det är okej med dig så skulle jag vilja använda Humlebacken som modell. Problemet är att jag kommer behöva ändra färger för att huset skall smälta in i naturen som Byggnadsnämnden vill. För detta behöver jag lite mer högupplösta bilder. Så min fråga är igentligen om vi får låna några av dina bilder.

Mvh

Tomas

2009-10-22 @ 21:58:48
Postat av: Erica fru och tvåbarnsmamma

Alltså, OJ, är ert hus nybyggt? Jag var helt övertygad om att det var ett äldre hus som ni renoverat, det är alltså en komplimang=) Jag har läst din blogg jätte jätte länge, men jag är dålig på att kommentera. Men jag ville mest bara tala om att ert hus är mitt dröm hus=) Jag förstår att ni trivs. Det ligger ju verkligen så fint! Om jag någongång köper hus så ska det se ut som ert!

Kommer ju såklart fortsätta läsa din braiga blogg och jag ska bli bättre på att kommentera.¨

trevlig helg!

kram Erica

2009-10-23 @ 01:20:56
URL: http://www.metrobloggen.se/richielife
Postat av: Brunkullan med mosipperötter

Så fint det var, och så bra att ni kunnat tillvara ta så mycket:)



Här ligger vi sjuka i nöffnöff. Jag är inte så jättesjuk, men barnen har varit rejält dåliga.

Vi får väl se om jag blir mer sjuk eller inte.



Kram Susanne

2009-10-23 @ 19:28:32
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Ylva

Vad fint det blev med dörren som sänggavel! Bodde nyligen på ett nyöppnat designhotell i Sthlm som hade gjort samma sak.

/Ylva

2009-10-25 @ 08:47:36
URL: http://darlingthings.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0