Byggkrönika 2009

Nu har jag tittat igenom alla 2009 års bilder från Humlebacken, och samlat ihop ett gäng som visar vad vi gjort kring huset under året. Det blev några projekt som tog ganska mycket tid. Som vanligt står jag för idé och design och Micke för utförande (praktiskt!)

Staket:

Runt huset har vi ca 1000 kvm tomt, och sedan har vi två vägar och en cykelväg. Det behövdes verkigen ett staket som gränsade av och ramade in.

För att sätta staket ska man gräva för plintar. Här är lätt att gräva eftersom det bara är sand, men ganska ofta stöter man på tallrötter, och då är det INTE lätt längre. Ibland får man såga lika mycket som man gräver.

Staketstolpar och tvärliggare

allt ska passas in med precision

Micke och Max sätter plintar, 34 stycken behövdes för staketet.

Och runt om huset behövdes det 652 spjälor, och var och en av dem skulle sågas rätt..

652 staketspjälor som skulle målas först med grundfärg, och sedan med 2 lager vanlig färg. Oj vad mycket Micke målade förra våren.

Stolparna blev vita och staketet skulle bli svagt dimgrönt. En färg som vi sett på ett annat staket och tyckt var så himla fin.

Många stolpar blir det...

Första staketspjälorna på plats.. det var ett millimetergöra att få rätt antal mellan stolparna.

Här är staketet klart, men saknar "knoppar" på stolparna.

Grind:

Till staketet behövdes såklart grindar. Som vanligt ritade jag och Micke byggde.

Exakt passform

Precis som jag tänkte mig:)

Färdig!

Port:

Den lilla gränden mellan huset och garaget har kommit att kallas Humlegränd. I slutet av Humlegränd ser man rakt ut på vår parkering och på gatan. Det var vi ju tvungna att rätta till.

Stolpar till planket och till porten

Stående plank, till skillnad mot husets liggande panel

Och så ett litet "tak" uppe på. Funderar om det kanske ska bli någon text på "överliggaren"..

Innifrån trädgården ser det nu ut såhär. Mycket bättre!

Pergola:

Runt poolen har vi ett stort trädäck. När vi byggde det fick det mest bli som det blev.
Ena hörnan kändes väldigt tom och tråkig..

I samma veva såg jag en bild i en inredningstidning på en underbar pergola, och fick en idé.. 
-Micke.. ska vi itne ha en pergola i hörnan... Och så började han att bygga.

Såga såga såga



Färdigt men tråkigt.. väntar på mer inredning..

Så där ja.. mycket bättre! Fast i sommar ska jag försöka pimpa den mer..

Tvättställning:


Badhytterna:

Så här har det sett ut ända sedan vi byggde trädäcket. Här var det tänkt att vi skulle ha två bodar, som skulle byggas med inspiration av badhytterna på stranden här i Kämpinge.

Pappa kom och hjälpte till en del.

och Max hjälpte till..

själv vilade jag mig. Jag hade ju utfört mitt arbete (dvs tänkt och format i huvudet)

Nu börjar man kunna se hur det kommer att bli.

Josefin och hennes kompisar hjälpte till att måla.

Snart klar

Vi var och hälsade på några kompisar i Beddingestrand och där såg vi en dörr som vi båda blev helt förälskade i. En sådan ville vi ha på våra badhytter.

Det var bara för Micke att börja tänka.. hur skulle han kunna åstadkomma detta?

Börja med ramen

och så snedställda ribbor hela vägen.

Första dörren klar.

Wow, jag tycker att det blev så himla bra!

Den ena badhytten ska vi ha till dynor och poolsaker och den andra till trädgårdsredskap.

Vedskjul:

Vi eldar en del i vår kakelugn och när vi röjde för huset så blev det en del ved, alltså fick Micke bygga ett vedskjul.

Så här mycket ved hade vi i somras, men nu har vi använt ganska mycket av det..

Det var en del av vad vi hunnit med detta år, och när man ser det så här ser det ju väldigt mycket ut:) Tur att Micke kan styra mycket över sina arbetstider...



Kommentarer
Postat av: Mamma

Det är inte klokt, vad mycket ni hunnit i år!!!

Jag har ju sett det efter hand men när man ser det samlat så här... Så till våren har han kanske tid med en bänk kring vår stora tall, den käre Micke? Du får gärna rita den...

Kramar!

2010-01-05 @ 17:45:21
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Paula

Hjälp vad mycket mer det känns när man får allt på ett bräde såhär. Galet att ni hunnit så mycket! Favoritbilden är självklart den med dina fötter - älskar!

Puss min fina syster!

2010-01-05 @ 17:59:21
Postat av: Maria

Nä det där var allt lite fjuttigt!



Du får ta och elda igång Micke ordentligt under 2010, så att han får lite mer att göra.



;-)

2010-01-05 @ 18:04:58
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Gúa

Ja, det var väl inte så mycket!



Och så till allvaret...

Viveka...det är myyycket!

Ni är ett fantastiskt team!

Nu ska jag visa Thorir att...det finns de som är betydligt värre än vi..:))))))



Puss o kram o gott nytt till er!

Ser med spänning framemot vad du hittar på till Micke detta året..;)

2010-01-05 @ 18:22:02
URL: http://hviturlakkris.blogspot.com
Postat av: Lisa

Så spännande och inspirerande att få se alla era projekt EFTER husbygget! Det var ju inte lite det! Oj, så många fina saker ni har gjort! Nu finns det väl ändå inget mera man kan önska - eller har du flera projekt till Micke inför detta år?:-)

Kram

Lisa

2010-01-05 @ 19:48:37
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: •lotta på solrum|fnurr•

herregud vilket slit. och verkligen fint blir det!

2010-01-05 @ 22:15:54
URL: http://solrum.blogspot.com
Postat av: Sabrina

Vad duktiga ni är! Hur kan man hinna med sååå mycket! Fantastiskt! =)

2010-01-06 @ 00:39:33
Postat av: Anonym

Dein Zuhause ist ein Traum!!! Und deine Männer sind soooo fleißig:-))

Lieben Gruß aus Deutschland,Kiki:-)))

2010-01-06 @ 09:27:11
Postat av: Sanna

Åh det är så snyggt! Alltihop!



Gillar speciellt ert staket, grindarna och badhytterna väldigt mycket.



Nu börjar jag längta till våren så vi får sätta igång igen...

2010-01-06 @ 10:36:42
URL: http://www.myblueberryhouse.blogspot.com
Postat av: Marika

Ni har ett fantastiskt fint hus.



Gillar vedskjulet skarpt! Det är inte alla som har ett sånt snyggt vedskjul.



Det ska bli kul att se ert hus när snön försvinner och allt det gröna kommer fram.

2010-01-06 @ 12:23:03
URL: http://design-minlycka.blogspot.com
Postat av: Aggie



Ack ja!



Jag tror att vi är några stycken som skulle vilja låna din Micke ett slag......! Inte funderat på att leasa ut karln?



Alltså, lite allvarligt talat, det är alldeles fantastiskt fina idéer och alldeles fantastiskt fint utfört arbete, om jag får lova att sätta mig till doms.



Ända in i minsta lilla detalj är det snyggt. Beundransvärt! Sug åt er allt beröm! Det är ni värda.



Speciellt diggar jag ju bilden med de väl pedikyrerade, väl lackade naglarna. Man ser att hela du har en avslappnat tillbakalutad pose, men för den delen inte helt borta från omvärlden utan helt redo att rycka in om hantverkarna skulle gå överstyr......



Ha det riktigt skönt i vintervädret!



Agneta!

2010-01-06 @ 14:22:24
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Ojojoj, vilken otrolig massa ni har gjort på bara ett år. Jag är stum av beundran och förundran. Trodde vi renoverade och fixade mycket...

2010-01-06 @ 16:03:18
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Vintage och morrhår

Vad ni har stått i!! Men VAD ska ni göra med all överskottstid sedan när trädgården är komplett?? Att fixa och dona har ju blivit er livsstil nu. Ni är fantastiska och jag är så glad över att få lärt känna er!

2010-01-06 @ 16:44:33
URL: http://vintagemorrhar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det har minsann hänt mycket grejer hos er! Så fint ni har det!

2010-01-06 @ 21:20:29
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: Hannah

Jag räcker upp handen jag med om ifall maken leasas ut! Vilken man..jag är imponerad!Byggt och byggt och byggt och allt är så himla himla snyggt och välgjort - ja du är en lyckans en...Fast i och försig så behövs det en massa bra ideér sååå..jag säger bara Humlebacken = Dreamteam!

Kramisar...

2010-01-06 @ 21:45:27
URL: http://hannahsdreamlife.blogspot.com
Postat av: Ann-Christine

Himmel - så mycket som hänt under året!!

Verkligen händig karl du har :)

Visserligen har jag det också, men han har inte så mycket tid istället...



Jättefin resumé du har gjort!

kram, Ann-Christine

2010-01-07 @ 07:55:39
URL: http://strandviksvillan.blogspot.com
Postat av: India

Tack för titten hos mig. Vilket enormt arbete ni lagt ner på hus och tomt. Vilken fantastiskt duktig man du har. Hur bär du dig åt för att få barnen att hjälpa till? Är det mutor eller är de verkligen så duktiga? Här är det alltid motsträvigt så fort man ber om något. Men det hör kanske tonåren till att man ska säga emot, SUCK. God fortsättning på året och lycka till med alla kommande projekt för jag antar att du har fler planer!

2010-01-07 @ 10:36:04
URL: http://www.pilevallen.blogspot.com
Postat av: P

Herregud vilken handy-man! Lycka!



Kom ihåg att njuta av ert vackra hus, trädgård och grindar nu framöver.



Kram P

2010-01-07 @ 15:02:09
URL: http://signeratjp.blogspot.com
Postat av: Inspirera Mera

Oj vilken tid och ork ni har lagt ner. Det blev verkligen superfint! Kram Sandra

2010-01-08 @ 13:02:32
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Maria

Skulle det inte fotas hos den andra Vivi i januari?..... Tror du inte att det är det som är på G i Södertälje idag;-)



Kram Maria



Ps. Tösen får ärva telefonen redan nu. Jag har bestämt mig:) Ds

2010-01-08 @ 15:11:55
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: Husprojekt Drömhus

Ååååh vad jag tycker om erat staket!!! vill ha!! :) Superfint... God fortsättning på det nya året!

2010-01-08 @ 15:31:14
URL: http://husprojektdromhus.blogspot.com/
Postat av: Solåkra

Tänk så mycket ni hunnit med under ett år. Det kanske är lätt att bli fartblind och glömma allt som gjorts... Badhytterna blev ju otroligt fina, och staketet och humlegränd och och och....

2010-01-08 @ 18:15:18
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: annicap

suck

Jag blir så avundsjuk! Så fiiiiint!

Till kommande vår och sommmar hoppas jag att ni tar er tid att sitta vid poolen, strosa i "humlegården" och bara njuta av allt det fina!



Kram!

2010-01-08 @ 21:52:03
Postat av: Colonialeast

Man blir ju helt matt när man ser vad du kört med Micke i år :-) Ni är otroligt duktiga båda två! Och snabba! Superfint blir det allting ni tar tag i. Kram och god fortsättning!! Petra

2010-01-10 @ 22:42:00
URL: http://www.colonialeast.blogspot.com
Postat av: Therese

Gud vad fint!

2010-01-13 @ 10:59:23
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/
Postat av: Johan & Hanna

Oj vad fint ni har gjort det. Har letat efter inspiration efter både ett staket och ett vedskjul. Kommer göra ett liknande skjul som ert fast modell större.

Otroligt fint hus, tack för inspirationen.



2011-11-22 @ 18:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0