Öresundsbron 10 år

Det är inte klokt, men idag firar Öresundsbron 10 år.
Jag minns det som igår - invigningen. Eftersom Micke jobbade på Öresundskonsortiet på 90-talet, så var vi bjudna.

Festen var den förste juli, och det började med underhållning på Lernacken i Malmö. Efter underhållningen skickades vi över bron i bussar. Då var bron fortfarande inte öppnad, och det kändes häftigt att åka över den för första gången. I Köpenhamn var det mer underhållning och mat och ganska festlig stämning. Vid halvelva på natten samlades vi ihop i bussar igen för att åka tillbaka till Sverige, och det häftigaste var när vi mitt på bron mötte de allra första bilarna. Bron öppnade kl 23.00 och det var såklart många som ville premiärköra direkt. Och där satt vi i motsatt riktning. En tjej som också hade jobbat på konsortiet sa, med lite vemod i rösten: "Nu är det inte vår bro längre".
En enda bild från invigningen hittar jag:

Men efter den dagen har vi använt bron många gånger. Säga vad man vill, men det är såå smidigt att ta sig till Köpenhamn numera!

Här är bron sedd fårn vattnet. Denna bild är tagen för några år sedan, när vi var ute med vår båt (som vi nu har sålt).

Katta och Björn i båten framför.

Under bron


Under de åren när ron byggdes så bodde vi i Hjärup och på somrarna åkte vi ut till Lomma och badade. Från Lommastranden hade vi full utsikt över brobygget, och jag minns än idag den dagen när de lade den sista biten vägbana på plats. När bron var hel. Jag tror att kronprinsen av Danmark och svenska kronprinsessan möttes mitt på bron den dagen, eller kanske ett par dagar senare.

Här är Josefin och Max och bron, för tio år sedan:)

Kommentarer
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Tänk att det redan har gått 10 år, dete ju inte klokt! Jag jobbade på något som hette BroTuren när bron byggdes. Det va gala flygbåtar som körde arbetarna till och från arbetet ute på bron och när de inte gjorde det körde vi guidadeturer med företag ut till bron. En guide berättade om bygget och jag och de andra stewardesserna serverade mat och dryck. Då kunde jag ALLT om bygget, hur höga pylonerna va osv. Men det har jag glömt nu ;)



Bron e med ofta på mina foton då jag gillar o cykla ner till stranden och hamnen i Lomma o fota :)

2010-07-01 @ 10:15:04
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Mamma/Mormor

Nostalgiska bilder! Jag minns, att vi kom hem från Kina den 30:e juni, dagen innan bron invigdes, och fick ta båten över till Sverige...

Minns du, att vi GICK hela vägen ut till Pepparholm

söndagen den 11:e juni och Micke och pappa fick bära Max på axlarna bitvis? Så små och söta barnen är och så lika sina kusiner!

Kram!

2010-07-01 @ 11:06:20
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Fia

Men hjälp vad Jojjan är lik Ella på den här bilden, eller om det är tvärtom. :)

2010-07-01 @ 11:48:56
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: A House With A View

Jösses vad tiden går!! Härliga bilder! Bron ser så mäktig ut!!



Kramiz aka

2010-07-01 @ 21:53:45
Postat av: Vita loppan

Men herregud 10 år, jag tyckte jag var vuxen när den invigdes men vad tydligen bara 15 år då, hihi:-) tack för en härlig blogg.. Jag följer den med glädje:-) kram Linda från övik

2010-07-02 @ 10:04:27
URL: http://Www.vitaloppan.wordress.com
Postat av: Tina och Linus

Så roligt att du skriver om bron! Vi kollade faktiskt fyrverkeriet live på nätet igår kväll och tänkte då på er! Såg ni något av det?

2010-07-02 @ 13:01:42
URL: http://www.pegasus-translations.com
Postat av: Helene Langborg

Tänk vad åren går fort!

Känns som 5 år.



Tack Viveka, för dina tankar!

Ja, du om någon förstår hur det känna att förlora en familjemedlem.

Vi hoppas förstås på ett mirakel, men tyvärr verkar det som hon tynar bort.

Hon verkar inte ha ont för vi får ta i henne, men hon är mycket tunn!



Tack igen för att du tänker på oss.

Kram Helene

2010-07-02 @ 13:35:26
URL: http://langborgsullevidal.blogspot.com
Postat av: Marieberg

Härligt med lite nostalgi!

2010-07-03 @ 22:43:15
URL: http://ljustorp.blogspot.com/
Postat av: Veronica

Jag satt och slötittade på TV häromdagen när det blev reklam. Det måste varit reklamen inspelad i ert hus!? Det var för någon värktablett. Hihi så kul!

Hoppas allt är bra i sommarhettan, ser så härligt ut att ha pool nu. Det hade jag behövt en nu.



Kram Veronica

2010-07-04 @ 09:17:09
URL: http://ovaladrommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0