Åbergs i Ystad och så lite trädgårdsarbete

Idag tog jag med min mamma och pappa till Åbergs i Ystad. Åbergs är nog min absoluta favortiplanskola. De har jättemycket och det hög kvalitét på växterna. Det är en ren fröjd att gå där.
Detta blev min skörd:

Här är lite blandat. En del perenner, och en hel del sommarblommor.
Vi har en rabatt vid poolen, där jag från början tänkte att jag skulle ha en massa gräs och strandblommor, att det skulle bli liksom lite strandkänsla. Det blev inte så bra:

Det såg mest ut som en väldigt skräpig strand i så fall. Inget tog sig riktigt, och det som väl tog sig, det spred sig och tog död på det andra. Idag grävde jag upp en hel del i den rabatten, flyttade till andra platser, och till krukor, och då såg det plötsligt ut så här i rabatten:

En massa plats till nya växter. Härligt att ha en hel rabatt att plantera i.

Och här har jag petat ner en hel del nya växter. Det blev ett par olika astrar, en astilbe och ett par olika blågull. Det kan nog bli riktigt bra.
Som synes på bilderna var det jättefint väder idag, rena sommaren! SÅ himla mysigt. Micke hoppade i poolen, som vi faktiskt börjar få ordning på. Det är alltid lite klydd efter vintern, innan man får den helt klar och fin, men idag var den kanon. Lite för varm bara, sa Micke, 27 grader. Vi får nog sätta ner temperaturen.

Det var fler som tyckte att det var intressant med vattnet. Ni kan se Ken (städroboten) klättra uppför väggen strax under vattenytan.

Enzo ville nog allra helst ner i vattnet...

Knäppa katt. Jag var livrädd att han skulle trilla i.

Hamlet var allra mest intresserad av att försöka överlista oss och ta sig ut ur trädgården. Än så länge har han inte klarat det.

Visst är han söt där han sitter på staketet?

Närbild på några av blommorna jag köpte idag. Dett är ett slags blågull/Jakobs stege. Den har vackra mörka blad och ganska mörkt blå blommor.

Detta är treädgårdsblågull med lite mer mellanblåa blommor. De är jättefina ihop.

Och så köpte jag både vita och rosa blomstertobak, jag älskar dem. Jag brukar så själv, men det är såå mycket enklare att köpa färdiga:)

Kommentarer
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Du verkar ha haft en väldigt skön dag. Mysigt att pyssla i trädgården.

2010-06-02 @ 23:05:03
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: caroline

åh så härligt ni ser ut att ha det :).

2010-06-02 @ 23:07:42
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Postat av: Mamma/Mormor

Ja, det blev en härlig dag i solen. Äntligen!

Tack för idag, kram, Mamma

2010-06-02 @ 23:24:30
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Marika

Vad härligt med en pool! Ditt nyplanterade land ser strålande ut. Det kommer att bli toppenfint!



Tack för att du lägger ner så mycket tid på att Vårteckensutmaningen har fungerat så bra under våren. Hoppas det blir en fortsättning.



Kram

Marika

2010-06-03 @ 07:44:46
URL: http://design-minlycka.blogspot.com
Postat av: Merja

Åh, har du varit på Åbergs, min absoluta favorithandelsträdgård, ett måste då jag besöker Skåne. Minst en tripp/år brukar det bli. Håller med dig, de håller hög klass.

Dina små kissemissar är för söta, så goa!/Kramen

2010-06-03 @ 08:06:05
URL: http://detlillahuset.blogspot.com
Postat av: Aggie

Det blev riktigt bra, ju, och en fågel, ser jag, hittade genast till det uppjusterade landet.



Det är ju så kul att göra fint och man känner sig så nöjd efteråt.



Katterna är ju för härliga och den lille Enzo som tyckte det verkade kul att bada....hmmm...ni får kanske sätta nät på poolen också. Kan katter simma? Har aldrig tänkt på det....vet bara att när jag får ett litet ryck och sprutar vatten på våra, då flyr dom.....fast det är ju inte riktigt samma sak förstås. Katter har ingen humor!



Vi har så vackert försommarväder så det är underbart. Visserligen blåser det mycket, men vad gör det bara solen skiner och himlen är blå.



Det skall bli jättekul att se rabatten i växt och jag tror att det kommer att bli väldigt fint med alla dom nya växterna!



Kramisar

Aggie

2010-06-03 @ 09:22:25
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Monica

Tass,tass måste bara kommentera: vilka vackra bilder! Enzo den försiktige... och Hamlet på staketet....wow så mysiga & söta kissemissar.

Tack för besöket och ha en fortsatt bra dag!

2010-06-03 @ 17:34:28
URL: http://monmid.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej där! Så fint det blir, åh så avis jag blir på poolen nu....ja jättefin är han Hamlet! Jag blir avvis på blomkassarna med, så roligt att komma hem och börja planera det nya! Ha det så bra kram Vivi

2010-06-03 @ 17:49:07
Postat av: Eva Linnea

Era katter är ju för goa! Jag blir nästan sugen på att skaffa en själv. Jag hade en granne som hade en likadan katt som era (tror jag iaf). Nemo hette han och var inne hos mig ibland. Jag gillade injte riktigt det för jag var så rädd att jag skulle stänga in honom om jag gav mig i väg och inte hade märkt att han tog sig in. Jag höll på att stänga in honom i mitt förråd en gång. Huga!!

Ha det gott.

Kram

2010-06-03 @ 23:34:57
URL: http://haxorochanglar.blogspot.com
Postat av: Caroline

Så söta katterna är och vad bra staketet blev, blir fint med rosenbågen. Hoppas ni får en trevlig helg - i poolen eller? :):

2010-06-04 @ 10:33:46
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: LEENA - By the sea i Tosteberga

Hej på er!

Toppenvackert blir det! Och vad mysigt det ser ut med Micke i poolen.

Jag beställde också ett par badkar förra veckan och den var som en förlossning, måste jag säga. Beställningen alltså. Eller som ett mindre berg som föll av axlarna.

Efter att ha snurrat bland poolbranchens gigantiska utbud i snart fyra månader och lärt mig ALLT om linerpooler, glasfiberpooler, blockpooler, pp-pooler, combipooler, stålpooler och you name it, gav jag upp och beställde en vit pp-pool, 3,5x8 (med skjuttak) samt ett utespa på 2x2, också vitt inuti.

Jag har haft mardrömmar hela helgen om att det var fel färgval...men, men, nu är det gjort. Återstår för Jonne att se till att den kommer i backen, dra rör och bygga tak. Sen ska här badas!! Förhoppningsvis kring midsommar.

Massor av kramar från oss!



Ps: Skänken blev kanonsnygg i hallen.

2010-06-07 @ 10:02:02
URL: http://bodelssons.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hej!



Era små kissar är så gudomligt söta :)

Hoppas de trivs i nya "katträdgården"



Kram

2010-06-08 @ 14:56:29
Postat av: Helene Langborg

Åh, vad jag längtar till jag får börja plantera, i trädgården.

Vår balkong är helt överbelamrad med krukor, endast 2 personer får plats att sitta där. Och jag har ännu inte ställt ut Änglatrumpeten, hur det nu ska gå.



Katter och pooler är en orolig kombination.

Det var inte bara en gång per sommar som vi fick in en dyngsur katt i gamla huset. Ibland hörde vi t.o.m plasket när nån trillade i. Vi hade ingen robot som lockade utan tror det mest var spännande med vattnet eller ngn insekt som lockade.



Kram Helene

2010-06-09 @ 09:25:24
URL: http://langborgsullevidal.blogspot.com
Postat av: Aggie

A ja, omgivn är kort för omgivningen och omgivningen är min man helt enkelt. Han får förbli namnlös i bloggvärlden ett slag till, tror jag.....men jag tror du vet vad han heter, för jag tror nog att jag skrivit det i något mail, rent av.

Här regnar det......

Aggie kramar

2010-06-10 @ 19:32:36
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vilka härliga kattbilder och så fint ni har det i er trädgård!

Kram

Lisa

2010-06-12 @ 15:57:47
URL: http://lisastorp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0