Höstinspiration

Jag känner mig just nu helt oinspirerad. Jag borde vekrligen fixa och höstpynta och göra mysigt, men jag hittar ingen inspiration. Jag tänder en massa ljus på kvällarna, that's it. Trist men sant. idag är det grått och mulet och jag tog med mig kameran ut för att ta lite bilder runt huset för att se vad som trots allt ser lite höstmysigt ut..


Hortensiorna är snart vissna, men än så länge står de vackert. Behöver grävas ner någonstans.. jag behöver gräva en ny rabatt någonstans..

Samma med de här. Tänkte att de skulle stå tillsammans någonstans, allihop.. De kommer ju ändå att få samma färg till slut.

Lite krysantemum har jag som blommar i alla fall.

Entrén ser lite tom och kal ut. Stolarna som ska stå där är just nu i garagaet. De behöver skrapas och fixas lite. Jag vill helst inte måla om dem, för de är så fina när de är lite slitna, men vi måste olja dem så att de håller ett tag till. Lite lyktor gör ju susen på kvällen.

Det här söta hjärtat fick vi av trevliga huskunder. Passar perfekt på vår entréveranda.

Inte så mycket kryddor i kryddträdgården nu, men lite kan man använda fortfarande, salvia och timjan syns på denna bild.

Skäggbusken är en höstfavorit i trädgården. De blå blommorna lyser upp så fint. Jag kan verkligen rekommendera denna lilla buske!

På gräsmattan ligger lite lövhögar som verkligen borde tas upp innan de blåser i väg...

Bonicarosorna blommar en andra gång.

Och min favoritros, som jag inte vet vad den heter, blommar också igen. Det är mysigt. Inte alls lika rikligt som sommarblomningen, men lika underbart.

Blommorna ser nästan ut som pioner.

I trädgårdslandet finns förvuxen sallad, och ett fint grönkålsstånd. Det ska bli långkål av det till jul:)

Kärleksörten blommar tacksamt.

Likaå aster och höstanemon.

Ytterligare en favoritbuske är det rosa snöbäret, eller smällebär som vi kallar dem. Bären är så söta och jag blir lite sugen på att göra en krans eller något av dem.. hmm, ska fundera lite.. och så ska jag väl egentligen gå ut och ta upp högarna... eller inte.. kanske ska jag tända en brasa i stället..

Kommentarer
Postat av: Jennie

Oj, vilken vacker trädgård du har!

Det är ju så med inspirationen, den kommer och går. Sedan tycker jag det känns att mörkret är på väg och man går liksom ned i varv, lite som en vinterdvala. Så kommer ny, kraftfull enrgi till våren. Fast det är ju så klart lite långt tills dess nu...

Ha det gott i höstrusket!

Kram Jennie

2010-10-03 @ 14:19:37
URL: http://skogslunden.blogspot.com
Postat av: Lisa

Kul att få se lite från din trädgård!

Den rosen är jättesöt och skäggbusken!? Tack för tipset om den!

Oj, så fin den är! HÄrligt med senblommande växter - de behövs verkligen!

Kram

Lisa

2010-10-03 @ 14:39:31
URL: http://lisastorp.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor

Så mycket du har, som blommar än i din trädgård!

Vi får väl ta ett ryck och gräva ner hortensiorna och rensa färdigt i rabatterna nästa vecka någon dag? Det ska ju bli fint väder...

Kram!

2010-10-03 @ 16:07:35
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Viiv

Hej! SÅ härligt du har det i trädgården! Nej ibland tappar man inspiration, men du behöver ju inte göra något tycker jag, ni har så fint! Bättre att tända ljus och elda i kakelugnen! Mys....själv är jag helt ledbruten pga allt målande, ang glöggen så dricker vi upp den fast vi brukar köpa extra så vi spar några flaskor med. Nu blir det bastu för min ömma kropp och en öl för min trötta knopp...heheheehe sen kanske jag ska smaka glöggen...kram från en trött Vivi

2010-10-03 @ 16:48:36
Postat av: gunilla

Misströsta inte angående dina blå hortensior. Vattna dem med aluminiumsulfat ca 4 ggr under sommarmånaderna så behåller de sin fina färg.

2010-10-03 @ 18:49:10
Postat av: Annelie

Underbara bilder. Tack för att du delar med dig!

2010-10-03 @ 21:01:09
Postat av: A House With A View

Håller med Viiv, ni har det redan sååå superfint! Bättre att tända ljus inomhus och baka något gott till fikat. Huset är så fint i sig självt att det inte behövs något herrejösses-piff utomhus, allt är så vackert som det är redan...



Stooor kramiz aka

2010-10-03 @ 23:10:25
Postat av: Aggie

Du bor ju i paradiset verkligen! Det är ju så vackert på bilderna i förra inlägget så det liknar ingen sort - och vilka bilder! Njuuut! Och så säger du att jag bor vackert, fnys, det är ju ingenting mot hur du bor!



Och vilka fina trädgårdar du har i trädgården, jättefint överallt och fina blommande växter, jag längtar hem ju, när jag ser det

!

Det var kul att få en riktig rundvandring igen! Har saknat det.



Vi åker från Tokyo tisdag till södra ön, Kyushu, där vi bodde ett par omgångar under det glada 70-talet! Det skall bli kul att hälsa på alla igen. Vi träffas iofs regelbundet men med långa mellanrum och mest i nån Europeisk stad.



Vi stannar bara en vecka där och sen bär det av hem igen. Vi har yngre generationen med oss och den har slut på sin semester för länge sedan så den måste hem och Peter måste hem till Tingeling och katterna!

Jag vill ju vanligtvis (undantag för en månad sedan.....när jag var här i Tokyo en dag.....) aldrig åka hem, men jag har nog börjat bli som dom flesta andra, det skall bli kul att komma hem igen!



Ha det bra, stor kram

Aggie



p.s. och ibland har man bara ingen lust, så är det, men jag tror att om man inte stressar upp sig över det, så går det ofta över av sig själv. Tror det är grejen med själva livet, det är inte roligt och lättvindigt alltid. Det är nåt med det relativa tror jag!!.d.s.



2010-10-04 @ 15:59:16
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Hem & Hav

Fina bilder!

Visst är det härligt att rosorna blommar ännu. Snöbär också en av mina favoriter!

Kram

2010-10-05 @ 11:09:47
URL: http://www.hemohav.blogspot.com
Postat av: Carin

Vilken fantastisk ros. Helt underbar. Det är inte så lätt att ha inspiration när höstmörkret lägger sig tycker jag.

/Carin

2010-10-06 @ 22:13:45
URL: http://www.carinpeter.blogspot.com
Postat av: Gúa

Hoppas du bara tände en brasa vännen!

Det är så fint som det är!

Du behöver nog vila lite. Därför känner du dig oinspirerad..:)



Kram till dig i din vackra, vackra värld...

2010-10-07 @ 22:55:19
Postat av: Vintage och morrhår

Gud vad jag gillade krukan med krysantemum!! Ursnygg och så fiiint att det är lite grönt i gatustenen, ser inte så nyanlagt ut längre. Inspiration är inte statiskt, det går upp och ner för alla. Ibland får annat prioriteras ett tag. Kram Viveka!

2010-10-14 @ 07:27:37
URL: http://vintagemorrhar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0