Det blommar!

Oj vad jag har inte skrivit på länge... Det finns en massa anledningar till det, att vår dotter har tagit studenten är en av dem, en annan att vår son krockade med moppen ett par dagar före studenten.. Allt var kaosartat, och dessutom blev dottern sjuk.. Men Max klarade sig med lite huvudvärk, trots att hans huvud krossade bilrutan.. (tur att han hade hjälm)

Och Josefin hann bli frisk till studenten:

Allt blev bra, men det var en ganska besvärlig vecka. 100 personer i trädgården som skulle ha mat och dryck.. Härligt att så många kom och kul att allt blev så bra.


Men nu tar jag nya tag och komemr igång med bloggen igen, ska försöka i alla fall.
Idag har jag varit ute i trädgården och tagit lite bilder av blomsterprakten. Jag tror att det måste vara ros-år i år, jag har aldrig sett så mycket rosor.

I rosenrabatten utanför altanen står de flesta av de gamla rosor vi räddade från sommarstugan. Den stora rosa buskrosen som står längst bort var två höga pinnar för 9 år sedan när vi köpte huset. Den tackar verkligen för uppmärksamheten i år, blommar som aldrig förr. Och jag älskar dess blommor:

Som rosa pioner, och de har en ljuvlig doft, alldeles lagom.

När de slår ute lite mer blir de yttre bladen nästan vita, det är så himla fint.

Denna lilla söta sak står nästan under den stora buskrosen, får nog flytta den till nästa år.

Likaså den här vita, som är en Schneewittchen som vi köpte till sommarstugan 2003 och sedan flyttade runt för att rädda när vi byggde huset.

Och den här gula rackaren trodde jag att jag hade gett bort, men jag har lite svårt att skiljas från den nu, trots att jag inte ska ha något gult i min trädgård...

Honungsrosen som jag köpte förra året blommar... och den har massor av knoppar. Å vad jag har längtat efter en vild och galen honungsros. Och nu har jag två. Härligt!

Av någon anledning blev det ett par röda klätterrosor i fjol också, och de är så vackra redan.

I rabatten i gången mellan garaget och huset, det som vi ibland kallar Humlegränd, satte vi Bonicrosor när vi flyttade in, alltså för 3 år sedan. De har också massor av knoppar i år.

Som sagt, massor!!

Och de har ju bara så söta blommor!!

Man kan ju tro att vi bara har rosor men här står ett gäng riddarsporrar och sträcker på sig, jag älskar den blåa färgen!


Kommentarer
Postat av: Helene Langborg

Ja det är rosår i år även här i Östergötland. Har inte fått ner några rosor än. Har tänkt ha ett par mot söderväggen på baksidan.

Sneewitchen hade min mormor som klängros. Är din kläng eller vanlig?

Riddarsporrar ska jag också ha.



Vad jobbigt med er otur med barnen tur att det ordnade sig. Det är otäckt med moped/mc olyckor De är osynliga för vissa bilister!



Vi har också klarat av en student, Vilhelm, som tog den i Västerås. Logistiken tog sin tid och kraft men det har gått bra.



Kram och kul att du är tillbaka, Helene

2011-06-21 @ 07:02:46
URL: http://ullevidsdal.blogspot.com
Postat av: Vivi

Hej Vivi! Ja jag har läst på FB ju, skönt att det gick bra med sonen och med studenten. Hoppas lugnet lägger sig på HUmlebacken nu??? njaej inte helt lugnt kanske men lite.....vad fina rosor ni har, vad rolig du är, jag gillar inte heller gult i trädgården.....och vad vackra dom blåariddarsporrarna är med den vita gruppen bakom, underbart ju! Sådana måste jag sätta ner mot huset någonstans, verkligen häftig effekt! Ha det så bra! kram från en annan Vivi

2011-06-21 @ 08:03:28
URL: http://vitasoltorp.blogspot.com/
Postat av: Mamma/Mormor/Svärmor

Och det ser ännu finare ut i verkligheten...

Kram!

2011-06-21 @ 08:07:49
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Aggie

Där var det rena ketchupeffekten på Humelbacken, allt på en gång.

Men du milde, krockade han med en bil med huvudet före, det låter inte kul alls, skräcken måste ha spridit sig i alla. Tur att det gick som det gick. Jösses.

Och en sjuk studentska, och fullt upp.....jag såg ju bilder på Tjernhusbloggen och det verkar ha varit ett fantastiskt kalas med fint väder. Och en frisk studentska.

Så nu lägrar sig lugnet i Humlebacken, det var väl skönt det.

Och rosorna blommor, dom försöker här också, det är tappra grejer, rosor, trots regn och blåst och kyla så blommar dom på här också. Fast jag har inte alls så många fina som du har. Hade en gul ros, men konstigt, den har försvunnit (hmmmmm). Ingen av oss kan komma på vart den tagit vägen.....

Ha det så gott och njut av sommaren.

Aggie kramar och gratulera den lilla söta studenten och pyssla om sonen (om det behövs).

2011-06-21 @ 12:41:46
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: jeannette

Hej på dig

Visst är det härligt med alla dessa rosor som blommar nu ;) lite tråkigt nu när vädret inte är på topp. Jag njuter bättre om det är sol och värme. kramar till dig och hoppas du får en skön sommar

2011-06-21 @ 19:53:00
URL: http://jeannette.rojnert.se
Postat av: Mikaela

Välkommen tillbaka! Härligt med trädgårdsbilder, rosorna blommar mycket här på andra sidan potten oxå! Har inte skrivit kommentar förut men följt dej en längre tid, blev lite nervös då du försvann :). Fick lov att hitta några andra bloggar att följa, inte lätt, jag är mycket kräsen :). Hoppas ni "gör om" köket snart, väntar med spänning på många bilder, trots att det redan nu är helt perfekt... H. Mikaela från finland

2011-06-21 @ 22:17:21
Postat av: Liselott

Hej, såå fin den ljusrosa rosen är, den som ser ut som en pion. Vet du möjligen vad den heter och om den blommar om (remonterar)? Har det senaste året blivit helt besatt av rosor och tänker skaffa några nya i år.

Har även hittat fina som går i ljuslila.

Kram Liselott.

2011-06-21 @ 22:46:09
URL: http://www.systrarnavitt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0